Linus
    Hej! Jag har en fråga när det kommer till grundläggande högskolebehörighet. På alla sidor jag läser står det lite olika. Om jag läser vanlig svenska (Altså INTE svenska som andraspråk) krävs det engelska 6 då? Lite av vad jag har läst krävs det Svenka 1,2,3 och matematik 1 ELLER svenska som andraspråk och matematik 1 och engelska 6

    Tack för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,

    för att bli behörig till svenska högskoleutbildningar krävs det alltid Grundläggande behörighet (som man kan uppnå på flera olika sätt).
    Om du är 18 år, så är du för ung för att kunnat gå ut gymnasiet år 2013 eller tidigare och kan därför inte uppnå grundläggande behörighet genom Slutbetyg från gymnasiet. :)

    Du är också för ung för att ha tjänat ihop till 3-årig arbetslivserfarenhet efter det att du blev 19 år. :)

    Därför är det Examensbevis med godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk 2 och 3) och engelska 6 samt matematik 1 - som du måste ha.
    Om det är svenska eller SAS spelar ingen roll; de kurserna är jämställda med varandra, vad gäller behörighet till vidare studier.

    ang. Matematik 1 - så kan man inte ta ut examensbevis utan att ha godkänt betyg i matematik 1.

    ang. engelska
    man kan ta ut examensbevis från ett Yrkesprogram med endast eng 5 godkänt, men då kommer man sakna grundläggande behörighet - för att det krävs, hur som helst, godkända betyg i eng 6 också. Eng 6 behöver inte ingå i just examensbeviset (om man gick på ett yrkesprogram), men måste i så fall finnas på ett separat utbildningsdokument.
    Och exakt samma gäller för svenska 2 och 3 (eller SAS 2 och3). De behöver inte ingå i examensbeviset (om det är från yrkesprogram) men måste i så fall finnas på separata dokument.

    Examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram
    Utan godkända betyg i matematik 1, engelska 5 och 6 samt svenska (eller SAS) 1, 2 och 3 får man inte ut Examensbevis. Man kan få ut Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.

    OBS! in på yrkeshögskola kan man komma in även utan examensbevis.