Molly
    Jag vill söka till distansutbildningen Statistik 1 i höst, en kurs på grundnivå med Matematik 3/C som grundläggande behörighet. Då jag bara har läst Matematik B tror jag inte att jag uppfyller grundläggande behörighet. Jag har dock läst flera delkurser i statistik som del av min master och undrar nu om det eventuellt kan väga upp att jag inte har läst Matematik C/3. Jag har 330 hp, 90 av dem på avancerad nivå, om det gör någon skillnad. Jag undrar också om det är möjligt att läsa upp Matematik 3 på distans om man inte är folkbokförd i Sverige. Som jag har förstått det så kan jag inte läsa på komvux om jag inte är folkbokförd i kommunen. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Molly!

    Jag råder dig vända dig till den skolan där du vill läsa Statistik 1 i höst - med frågan om de kan göra Undantag och inte kräva att du har betyg i Matematik C eller Matematik 3.

    Angående möjlighet att få betyg i Matematik C (en gammal kurs, som numera inte går att läsa längre) eller i Matematik 3b eller 3c - så måste den frågan undersökas vidare, pga du inte är folkbokförd i Sverige. Det kan spela roll om du är svensk medborgare och i vilket land du är folkbokförd nu.

    Tips: se om du kan få betyg i en kurs, som är "motsvarande" Matematik 3 - i det landet där du bor idag. Vad kursen Matematik 3 innehåller kan du se på www.mattboken.se - här >> är en direkt länk där du kan se innehåll i kursen Matemaik 3.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare