Hej!
    YH är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar men som är oftast kortare och mer praktiska än högskole-/universitetsutbildningar. Så tanken är att man ska ha pluggat på gymnasiet. Helst ska man ha examensbevis eller omdöme (från en folkhögskola) om grundläggande behörighet men det händer att utbildningsansvariga beviljar undantag och tar in även på "andra meriter": t.ex på en sammantagen bedömning av arbetslivserfarenhet, motivation, resultat från tester och intervjuer. Så, alla kan söka till yrkeshögskola och har en viss chans att komma in.

    Hur behörighet till yrkeshögskoleutbildningar beskrivs kan du se på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behörighet

    Trots att man kan bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning utan att ha läst på gymnasiet, så är det mycket sällsynt att det händer - och om det händer kan det bli mycket svårt att klara studierna, som ändå ligger på eftergymnasial nivå och baserar sig på att man har gymnasiekompetens.

    Hänvisningar:
    -- framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens
    -- om yrkeshögskola och yrkeshögskoleutbildningar se www.yhguiden.se