victoria
    Om man går naturbruk, men vill ha grundlägg HS-behörighet, behöver man läsa Sv 2+ 3 +Eng 6. Om man däremot vill ha en HS-förberedande examen, då behöver man ytterligare tillägg av matte, stämmer det?. Är inte HS-behörighet och HS-förberedande examen samma sak?
    Finns det HS-utb där det räcker med grundlägg HS-behörighet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria!

    Det finns utbildningar på högskola som endast kräver Grundläggande behörighet, båder kurser och program.

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt, om man tänker på de personer som är äldre och hade "gamla" gymnasiala betyg.

    Men de som läser på gymnasie nu kan uppnå Grundläggande behörighet bara genom att få Examensbevis. Och om Examenbeviset är från ett yrkesprogram, då måste man även ha godkända betyg i svenska/svenska som andra språk 2 och 3 samt i engelska 6.

    I examensbeviset från ett högskoIeförberedande program finns godkända betyg i de kurerna. För att i fall man inte har godkänt i någon av dem, då får man ej Examensbevis. Man får Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet.

    Det spelar ingen roll om svenska 2, 3 och eng6 ingår i examensevis från ett yrkesprogram ELLER om man läser de kurser senare, t.ex på komvux eller på en folkhögskola, eller om man inte läser dem utan gör prövningar. Huvudsaken är att man får EXAMENSBEVIS och att man har godkända betyg i svenska/sas 2och 3 och eng6. Då har man GRUNDIÄGGANDE behörighet.

    Alla elever på alla program har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet. På yrkesprogram kan man Läsa dem inom programmets 2500 poäng eller som Utökade kurser, dvs utanför programmets 2500 poäng, och i så fall läser man 300 poäng "för mycket", och har utökade kurser inskrivna i Examensbeviset.

    Jag hoppas att min förkIaring nu förkIarar på ett bra sätt men hör annars av dig igen, så gör jag ett nytt försök! :)

    HäIsningar

    MikaeI SYV