Steve

    Hej Jag vill plugga psykologi på Högskolan och undrar hur en som har inte gått gymnasiet kan bli behörig till programmet. Just nu läser jag en yrkesutbildning Barn-Fritid (nationell yrkespaket) som är 1300 gymnasiet poäng. Studerar distans med Nti-skolan + Särskilda behörighet med Komvux i min hem komun (samhällskunskap 1b och Matematik 2 ) och svenska som andraspråk 1 kommer läsa 2 och 3 också. Är tim anställd men har inte arbetslivserfarenhet. Kommer skriva komvux arbete men räknas det sen som grundläggande behörighet. Kommer det räcka? Eller behöver jag göra HG provet också?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt. Men om du saknar 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid, då behöver du ta ut examen från komvux. I examen från komvux ingår 2400poäng. Du behöver också ha godkända betyg i engelska 5 och engelska 6. Gör planering mot examensbevis med studievägledaren på komvux, är mitt råd.

    Högskoleprovet har ingenting med grundläggande behörighet att göra. HP gör man för att provas i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet. Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet: grundläggande och särskild behörighet måste man, i vilket fall, ha för att högskola-universitet kan inte ta in obehöriga.