Avin Rashid
    Vad innebär grunglägande behörig för högskola eller university när man har klarat gymnasiet i utomlands och har fått gymansietexamn i Sverige från UHR?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt.

    Om du fick gymnasieexamen i Sverige (från gymnasieskola i Sverige eller från Komvux) - då har man grundläggande behörighet om man fick examen från ett högskoleförberedande program ELLER från yrkesprogram Med godkända betyg i svenska /SAS 2 och 3 samt i Engelska 6.

    Har man gymnasial utbildning från utlandet, måste man få de betygen värderade (jämförda med svenska krav). Man skickar sina utländska betyg och får svar om man, bland annat, har grundläggande behörighet eller om något måste kompletteras. Om vilket svar man får, kan man spekulera så mycket på förhand: allt beror på hur de utländska betygen ser ut.
    Allt som oftast behöver man komplettera med studier i Svenska (speciellt om man har för avsikt att söka till högskoleutbildning med undervisningsspråk Svenska). Söker man en svensk högskoleutbildning som går helt på Engelska eller på ett annat språk, än svenska, i så fall kan man få dispens och inte behöva bekräfta att man tillräckligt mycket svenska.

    Tips! Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta med alla dina betyg + översättning av dina betyg till svenska eller till engelska (om betygen är på andra språk än engelska, tyska, franska eller italienska).

    Länktips:
    utbildningsbedomning.uhr.se/? - ansök om bedömning av utländsk utbildning.

    Vänligen
    ANNA