Hej Sia,
    För behörighet till det Specialpedagogiska programmet krävs (som behörighet beskrivs idag, februari 2021) att du tar ut din lärarexamen och arbetar som lärare eller pedagog i minst 3 år på minst halvtid. Det tar alltså minst 6 år (minst 3 år för att ta ut lärarexamen och minst 3 års arbetslivserfarenhet) innan du ska kunna söka till specialped.programmet och på så lång tid kan mycket ändras: reglerna kan ändras och också din livssituation och dina mål. Så ge ett svar om man kan vidareutb.sig till specialpedagog till ngn som ännu inte påbörjat lärarutbildning, kan vi inte göra... som sagt på 6 års tid kan reglerna och lärarbehörigheterna ändras och du kan också ändra dig och inte alls vill söka påbyggnadsutbildningar, sedan om man Söker till påbyggnadsutb., så är det inte detsamma som att komma in. Det finns ingen garanti på att komma in på utbildning bara för att man söker till den.
    Det vi vet om yrket Specialpedagog berättar vi  om på Framtid.se/yrke/specialpedagog