Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sia,
     Yrkeslärare utbildas i Sverige på yrkeslärarprogrammet som ofta pågår på deltid under 2 år eller under lite längre tid, t.ex 3 år.
    Om du vill bli yrkeslärare i kurser som ges på på BF  då måste du ha några års arbetslivserfarenhet av att ha jobbat i "rätt sort verksamhet" i några år, för att det är det som kommer ge behörighet för att komma in på yrkeslärarprogrammet. Plus så måste man också ha grundläggande behörighet.
    Så här går det till: vid antagning till yrkeslärarprogrammet görs en särskild bedömning om hur breda och omfattande yrkeskunskaper personen har. Bedömningen görs av ett antal sakkunniga som får det uppdraget av lärosätet på vilket yrkeslärarprogrammet erbjuds. Mer information om behörighet till yrkeslärarprogrammet kan du få av studievägledare som jobbar på yrkeslärarprogrammen och från antagningsgrupper på de lärosäten där yrkeslärarprogrammen ges.
    Vänligen
    Julia SYV