Sonja
    Hej, jag funderar på att gå estet - musik/media eller bild och formgivning i gymnasiet, men vet inte riktigt vad jag vill bli efteråt. Funderat länge på att bli psykolog eller beteendevetare men beteendevetenskaps linjen locker mig inte direkt. Har även funderat på att gå samhäll - media och komunikation.

    Men har jag möjlighet att vidare utbilda mig inom både psykologi eller något inom media, (inrednings arkitekt skulle jag också kunna tänka mig bli) med estetiska profil som grundutbildning, beroende på hur jag känner efter gymnasiet? Kommer jag behöva läsa till några kurser? Och gör det någon skillnad på utbildningen beroende på inriktning? :)

    Gick ur 8:an med 300poäng, så de behöver jag inte oroa mig så mycket över. Har heller inga problem med muntliga redovisningar som den estetiska linjen kan kräva, av vad jag hört.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Sonja,
    det är jättebra att du har bra betyg och att du började i god tid på allvar fundera över ditt gymnasieval.

    Estetiska programmet är ett högskoleförberedande och med examen från det - kommer du att ha Grundläggande behörighet till högskoleutbildningar. Ang. Särskild behörighet - är det olika till olika utbildningar. Till Psykologutbildning är behörighetskraven: Grundläggande behörighet + Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. Matematik 2 ingår inte i Estetiska programmet - men det är en garanterat valbar kurs och du kan välja den både inom Individuellt val eller inom programfördjupningar.

    Antagning till utbildningen Inredningsarkitekt görs på konstnärliga prov (man måste dock ha Grundläggande behörighet och det kommer du att få på alla högskoleförberedande program). Läs om konstnärlig bedömning på länken http://www.konstfack.se/Utbildning/Ansokan-och-antagning/Behorighet-och-urval/Konstnarlig-bedomning/.

    Du frågar också om hur stor skillnad det är mellan olika inriktningar inom samma gymnasieprogram.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES och längst ner på sidan finns det en länk till Programplan där du kan se exakt vilka kurser som ingår i varje inriktning (det är 400 poäng av de totala 2500 poäng - som skiljer sig mellan olika inriktningar dvs ca en sjätte del av utbildningen).

    Angående utbildningar inom Media, så finns det väldigt många olika utbildningar med olika behörighetskrav och det är omöjligt att svara på frågan om du blir behörig till alla dem, oavsett vilket program du kommer att gå på gymnasiet. Du bör hitta några eftergymnasiala utbildningar & se vad det är för behörighet till dem.
    Jag vill tipsa dig om utbildningar på Yrkeshögskolan - se på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=8&Municipality.county=&Education.text=

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV