Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,
    de gruppvägleningsövningar som vi valde ut och rekommenderar, i första hand, finns beskrivna i svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolan

    Specifikt någon övning för att skapa realistiska mål - har vi inga tips på och vi är dessutom inte säkra på att det är endast "av godo" att begränsa på det sättet... Det finns exempel på att personer överraskar alla och uppnår mål som ingen trodde var realistiska. Det kan ibland ta lång tid och/eller kräva enorma ansträngningar från personens sida, men sedan kan det hända som ingen trodde kunde hända. Att en elev inte kommer in på ett visst gymnasieprogram betyder inte att hen - på sikt - inte kan uppnå mycket höga mål. En obehörig elev kan t.ex läsa på yrkesintroduktion mot VO, inte uppnå kraven och inte komma på VO men sedan läsa på komvux och bli undersköterska, jobba i några år och och sedan läsa till de teoretiska ämnen och ta ut examen från komvux och genom högskoleprovet komma in på läkarprogrammet, eller ta ännu längre omväg - där även studier på sjuksköterskeprogrammet finns med, och ibland öppnas möjlighet för leg.sjuksköterskor söka i en separat grupp till läkarprogrammet där antagningsgräns blir troligtvis ganska mycket lägre.
    De "riktiga" begränsningar i yrkesval tycker vi här på FRåGA SYV är hälsotillstånd och "fysik"/utseende, t.ex är man för lång kan man inte bli helikopterpilot.
    Begränsningar i varje elevs möjlighet att komma in på gymnasiet, kanske är bättre att ta upp i enskilda samtal, ej inom gruppvägledning.
    Jag påstår inte att det jag svarar nu är "rätt" men det är vad vi här på FRåGA SYV tycker. Om du har argument på varför det är bra att ta upp just den aspekten, nämligen: att skapa realistiska mål (inför val av gymnasieutbildning/yrke) just under gruppvägledningen - får du gärna inkomma med dem. Men vi har i dagens läge inga tips på gruppövningar som har det syftet.

    • : Tack för svar!
    • :

      Jag håller med er, att det är bättre att inte ta upp det i gruppvägledning.

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!