Caisha

    Är meritpoäng 12,07 bra eller dåligt? När är det bra att söka högskola/universitet? På våren eller hösten. Min dröm är att plugga i sthlm/ Uppsala. Även om Man gör högskoleprovet behöver man ju oxå få godkänt.

    • Mikael : Vad vill du plugga? Vilket yrke siktar du på?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet.
    Antagningsgränser brukar vara lägre vid ansökan till utbildningar med start på våren.

    Vilket yrke siktar du på? Titta på yrken på www.framtid.se

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caisha!
    Meritpoäng kan man inte ha fler än 2.5 för att det är maximalt antal som finns.
    Jag tror du menar att du har jämförelsetal/snittbetyget på 12.07, stämmer det? Om man har alla betygen i sitt examensbevis från gymnasiet, eller från komvux, som är betygsatta med D-betyget, då har man ett snittbetyg på 12.5, och du har lite lägre, så du har några E-betyg också.
    Du frågar om det är bra eller dåligt. Och den frågan går inte att svara på utan att veta vilken utbildning du vill komma in på. Till de mest populära, i Sverige, utbildningar som leder t.ex till yrken Läkare, Psykolog, Veterinär, Arkitekt eller till att man blir Civilingenjör med inriktning Industriell ekonomi, så räcker inte ens om man har alla A-betyg, utan man måste även ha några merit(Extra) poäng också och helst A-betygen även i de kurser som ger de där "extrapoängen" som kallas för Meritpoäng

    Men det finns också utbildning på svenska lärosäten där det står tomma platser, t.ex (tyvärr) finns det ofta tomma platser på lärarprogrammen. Och i så fall, om man är behörig, då antas man, även med mycket lågt meritvärde. Det är med MERITVÄRDET (som är Summan av snittbetyget/jämförelsetalet + Meritpoängen) som man konkurrerar om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Tänk också på att eftergymnasiala utbildningar vinns även i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex ligger eftergymnasiala utbildningar till fritidsledare - inom folkhögskola, och det finns jättemånga utbildningar inom Yrkeshögskola

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Du behöver inte göra högskoleprovet om du söker till yrkeshögskoleutbildningar. Du kan söka till jättemånga olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och du kan bli antagen till flera yrkeshögskoleutbildningar samtidigt också + till en högskoleutbildning och samtidigt också till utbildningar på flera olika folkhögskolor. Får man svar att man är ANTAGEN till flera olika utbildningar, kan man i så fall välja mellan dem och tacka Ja till det alternativet som passar bäst.
    Titta gärna på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    dacapo-mariestad/att-bevara-och-aterskapa-natur
    teknikhogskolan/processoperatör
    teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanläggare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-affarsinriktad-speditör
    salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare