Mariam
    jag har läst barn och fritids programet på gymnasiet och det behövs gymnasiearbete för slutbetyg eller gymnasie examen och det finns inte gymnasiearbete på barn och fritid vilken gymnasiearbete passar till barn och fritids? jag tänkte på samhällsvetenskap gymnasiearbete om jag läser den kommer jag få slutbetyg?
    • Julia : Svar från Vuxenutbildningscentrum Rosenlundsgatan 52 118 63 Stockholm Telefon: 08-508 35 400 - lyder så här: "Skolorna ska erbjuda gymnasiearbeteskurserna men alla finns inte att söka genom kursutbudet. Finns den inte ska man kunna kontakta de skolorna som har utbildningen till Barnskötare för att få läsa kursen."

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam
    i ett Slutbetyg får inte kursen gymnasiearbete ingå.
    I Examensbeviset är det däremot en Obligatorisk kurs som måste ingå med godkänt betyg. Så jag gissar på att det är Examensbevis du vill få ut. Om det stämmer, då måste du få godkänt betyg i gymnasiearbete med temat som passar in på barn-och fritidsprogrammet. Val av temat för gymnasiearbete görs tillsammans med handledare som du får på komvux. Du kan ha förslag på temat för gymnasiearbete men du måste få temat godkänt av handledaren. Om du ska göra gymnasiearbete på komvux och inte hittar hur du anmäler dig eller får kontakt med handledare, kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du måste på komvux få svar på hur du går tillväga för att kunna läsa kursen (göra) GA, gymnasiearbete.
    Vilken kommun är du folkbokförd i? det är till komvux i den kommunen som du vänder dig.

    • :

      jag är i stockholms kommun jag pratade med komvux stockholm de sa att det fanns ingen GA på barn och fritid och jag ville veta finns det någon annan GA som passar för barn och fritid jag tänkte att läsa GA samhällsvetenskap om jag läser den kommer jag få ett gymnasie examen på barn och fritids programet?

    • Julia : Komvux måste ge dig svar på vilket GA du ska läsa för att kunna få ut examensbevis. Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som ansvarar för att ge dig rätt information om hur du kan få ut examensbevis från komvux i din kommun. Ytterst ansvarig är Rektor på komvux. Vänd dig till rektorn direkt om du inte få svar på annat sätt.
    SYV-besökare SYV

    Hej" jag ser att du taggade din fråga med "läsa upp komvux snitt" - menar du att du har godkänt betyg (E) i gymnasiearbete från gymnasiet och vill få högre betyg? I så fall gör det inte. Detta för att betygsskala för GA är endast F och E, alltså går inte få högre betyg än E, men betyget i GA räknas inte heller in i "snittet" (betygssnittet=jämförelsetal). Så, om du redan har godkänt betyg i GA, så behöver du inte göra om den kursen, för att det går inte få högre betyg än E i den kursen.
    Men om du menar att du på gymnasiet inte gjorde GA eller om du fick F i den kursen, då behöver du göra/skriva GA och få Godkänt betyg (precis som Anna SYV redan svarade); detta för att godkänt betyg i GA är ett av kraven för examensbevis (och detta gäller både på gymnasiet och på komvux).