Mariam
    om jag läser gymnasiearbete samhällsvetenskap kommer jag få ett gymnasie examen på barn och fritid för att det finns inte gymansie arbete på barn och fritid jag har läst kurser inom samhällsvetenskap?
    • Julia : Svar från Vuxenutbildningscentrum Rosenlundsgatan 52 118 63 Stockholm Telefon: 08-508 35 400 - lyder så här: "Skolorna ska erbjuda gymnasiearbeteskurserna men alla finns inte att söka genom kursutbudet. Finns den inte ska man kunna kontakta de skolorna som har utbildningen till Barnskötare för att få läsa kursen."

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam!
    Det är en bedömningsfråga: vilket tema för gymnasiearbete som passar. Och det är inte vi på FRåGA SYV som står för den bedömningen.
    Du måste därför ställa din fråga till SYV på komvux. Det är Komvux som måste ge dig svar på vilket tema du måste ha för ditt GA, gymnasiearbete - för att kunna få ut examensbevis. Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som ansvarar för att ge dig rätt information om hur du kan få ut examensbevis från komvux i din kommun. Ytterst ansvarig är Rektor på komvux. Vänd dig till rektorn på komvux i den kommunen där du är folkbokförd direkt om du inte få svar på annat sätt.
    Vi på fråga SYV kan inte svara om du kan göra gymnasiearbete inom samhällskunskap och ändå få ut examensbevis från Barn- och fritidsprogrammet. Det jag vet är att temat måste vara relevant till den generella inriktningen som dina gymnasiestudier har. Bedömning om vilket tema som är relevant görs av personal på komvux (om du läser mot examensbevis från komvux).

    Svar från Vuxenutbildningscentrum Rosenlundsgatan 52 118 63 Stockholm Telefon: 08-508 35 400 - lyder så här: "Skolorna ska erbjuda gymnasiearbeteskurserna men alla finns inte att söka genom kursutbudet. Finns den inte ska man kunna kontakta de skolorna som har utbildningen till Barnskötare för att få läsa kursen."