Elin
    Hej !
    Jag går trean på gymnasiet och ska precis börja med Gymnasiearbetet, skulle vilja ha hjälp att komma på ämnen inom socialpsykologi. Det är något som intresserar mig väldigt mycket men kan inte riktigt komma på hur jag ska utveckla en frågeställning.

    Vi har inte haft någon introduktions lektion ännu och vill ha lite idéer innan jag kommer dit

    Mvh Elin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    inom Socialpsykologi kan man hitta många olika frågeställningar, t.ex kan man undersöka skillnader/gränsdragning mellan

    Socialpedagogik, Socialpsykologi och Sociapsykiatri.

    Studie- och yrkesvägledare

    Du kan också Iåna några böcker i Socialpsykologi på biblioteket och se om någon kapitel i någon bok skulle intressera dig extra och i så fall kan du hitta på en frågeställning inom just det område.

    - du kan också få fram alla de olika yrken som verkar inom område Socialpsykologi och berätta vad de gör, var man kan arbeta med de kunskaper, vilka utbildningar som finns på högskolor/universitet och vad är likheter och skillnader mellan yrkena och utbildningar. Vi tar också gärna tacksamt emot den info - om olika yrken och publicerar den i så fall på www.framtid.se

    Idag har vi några yrken så på ett eller annat sätt har "med saken" att göra - t.ex Socialpedagog>>, Psykolog>>, Psykoterapeut>>,

    Socionom>>, Psykologisk coach>>, Psykiatrisjuksköterska>>

    Läs gärna på den här sidan>> och se om du hittar någon intressant för dig frågeställning utifrån de olika yrkesbeskrivningar och beskrivningar av kunskaps/arbetsområden.

    - du kan också försöka få fram om man kan mäta "samhällsnyttan" som forskning på område SociaIpsykologi kan bidra med.

    - du kan också hitta några Verksamheter/Projekt där arbetsmetoder baserar sig på teorier inom Socialpsykologi; du berättar vilka de teorierna är och hur de omsätts i praktiken och om du själv kanske har hitta en ännu bättre teori, någon ny teori kanske? :)