kamal

    tjena jag ska enligt skolan göra ett gymnasiearbete och tänkte att fan jag vill ju ändå vara motiverad och inte ha skit tråkigt så jag tänkte kolla om vad ni andra el studenter har gjort för gymnasiearbeten :) tipsa på!! och tack på förhand ! :)

    • Milla : vilken INRIKTNING på El- och energiprogrammet läser du?
    • Ludmila :

      Känner du till UF, Ung företagsamhet? det skulle kunna gå att starta UF-företag inom "el" som Gymnasiearbete. Läs om UF på gymnasieguiden.se/informeras/uf-foeretag

    • Vägledare : Mitt tips är att läsa programstödet på vår webb som handlar om EE, där tar de upp gymnasiearbetet och hur man ska tänka. https://ungforetagsamhet.se/sites/default/files/el_och_energiprogrammet_2019.pdf
    • Jelena : Exempel på teman till gymnasiearbete som vi haft: PLC programmera och dokumentera transportbana. Dator bygga och dokumentera dator. Uf-företag sälja och montera inbrottslarm. Billjud montera, bygga och dokumentera ljud i bil med Bashögtalare. Montera och dokuentera komplett el i garage.
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kamal,

    alla elever på gymnasiets nationella program måste, om de vill få Examensbevis göra Gymnasiearbete och få godkänt betyg i den kursen, GA. Utan godkänt betyg i GA kan man inte få ut examensbevis från ett program på gymnasienivå. Så, det är inte bara du eller på din skola - utan alla... :)

    Skolverket har bl.a följande info på sin hemsida:

    El- och energiprogrammet: Exempel på PDF (pdf, 104 kB)gymnasiearbetePDF (pdf, 101 kB) med yrkesutgången elektrikerPDF (pdf, 104 kB)

    ***

    Be dina lärare och handledare för GA ge dig exempel på vilka teman de tidigare studernade på din skola hade för sina GA.
    ***

    Vi råder välja tema för GA utifrån dina intressen; vad du vill jobba med i framtiden - inom el-... och om du i framtiden inte vill jobba inom el, så finns det troligtvis ändå ngt. som du tyckte vad roligt under gymnasietiden att läsa om ... eller ngt. du gjorde på praktiken, kanske.
    Vad de andra skriver om - kanske inte alls kommer att tilltala dig. Därför tycker vi på Fråga SYV att du ska fundera på vad du är intresserad av.
    För inspiration kan vi rekommendera att du kikar bl.a på följande sidorna:
    https://www.framtid.se/yrke/elektriker
    https://www.framtid.se/yrke/yrken-inom-elbranschen
    https://www.framtid.se/arbetsgivare/energimyndigheten
    https://www.framtid.se/arbetsgivare/installatorsforetagen
    https://www.framtid.se/arbetsgivare/energiforetagen

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ludmila : Några exempel på gymnasiearbeten som förra årets treor gjorde på EE. Montering och programmering av larmanläggning (EEDAT) Montering av automatikskåp (EEAUT) Solcellsanläggning bostadshus. (EEELT).
    Daniel SYV

    Hej,

    jag har ett förslag: om du hittar ngt företag i närheten av din skola eller din bostad som "sysslar" med el- och energi på ngt. sätt som kan ge dig ett "uppdrag" att undersöka ngt. för deras räkning: kanske komma med analys av det de gör idag och komma med förslag på förbättringar/ effektiviseringar av deras verksamhet? Att du alltså utför ngt. riktigt uppdrag på en riktig arbetsplats som blir till riktig nytta ... det skulle bli roligare för dig och så kan du ha den bedriften sen i CV, när du söker jobb.

    Nu är jag inte alls expert på el, men jag kan t.ex tänka mig att det tas fram nya verktyg och material för elkablar och dylikt; så kanske du skulle kunna jämföra de verktyg och material som används på företaget som du "samarbetar med" idag och vad de skulle vinna på att använda nyare/modernare verktyg och material, som kanske är dyrare men håller längre... eller gör att man kan göra jobbet snabbare och genom att spara arbetstid, blir det billigare (effektivare).
    Du kan också få fram vilken kompetens som de som arbetar på el-företaget har idag och vad som "fattas dem" i form av kunskap/fortbildning - alltså vad de skulle behöva lära sig och var/hur kan de göra det samtidigt som de jobbar...

    Eller ta Solenergi - användning av den: hur ser du ut idag? Varför använder vi inte solenerig mer? På vilka sätt kan man effektivisera användning av solenergi och allt rumt om... Det finns en yrkeshögskoleutbildning till soleltekniker - utbildning/tuc-yrkeshogskola/soleltekniker-tuc-jonkoping

    och några yH till solenergiprojektör samt också en yh: heta-utbildningar-yrkeshogskola/ingenjoer-vvs-och-energi-med-3d-cad-bim-och-solenergikompetens

    Hälsningar
    D:

    • Ludmila : Under föregående läsår fanns bland annat följande teman för gymnasiearbeten bland våra avgångselever på EEDAT: Bibliotekstjänster – att skapa ett utlåningssystem för böcker med hjälp av HPH, MySQL, JavaScript, LDAP och APIer. Smartboard – att bygga och programmera en smart whiteboard med hjälp av vanlig hemelektronik. Smarta hem – att skapa remote access till stationär dator med hjälp av Raspberry Pi, för åtkomst av filer, mappar och media i hemmet. Uppgradering av XX-kommun – att skapa Powershell-script för att förenkla och genomföra uppgraderingar av XX-kommuns switchar. Hackad – att undersöka hur en androidtelefon kan hackas och hur användaren kan skydda sig mot hackning.
    • Vägledare : Kontroll före idrifttagning - kan man ha som tema för sitt gymnasiearbete på El- och energiprogrammet.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det är bäst om du väljer som temat för Gymnasiearbete - att göra något som du "brinner för", alltså ngt. som du är mycket intresserad av. Du kan även skapa en tjänst, som att hjälpa personer med problem inom el eller något liknande.
    Tips! ... du kan prata med folk runt omkring dig om vad de har för problem gällande el och energi och att du gör något som löser det problemet.
    Exempel på UF-företag inom EL:
    intiktning Elteknik på EE  - UTFÖRANDET AV REPARATONER AV ELEKTRONISKA APPARATER, SÅSOM HUSHÅLLSMASKINER, BELYSNINGSPRODUKTER, HEMELEKTRINIK MM.

    intikning Dator- och kommunikationsteknik på EE - REPARATIONER OCH SERVICE AV DATORER.

    • Ludmila : för inriktningen Elteknik. På den inriktningen skulle man kunna jobba med exv Installation av el i lekstuga eller annan mindre byggnad. Om skolan har BA och det programmet frå driva UF-företag kan man med fördel göra det till ett programöverskridande arbete där BA-eleverna bygger konstruktionen och EE-eleverna gör elinstallationen. Utmaningarna som man bör vara medveten om på EE är att eleverna inte är certifierade, vilket gör att arbetet behöver kontrolleras av en certifierad elektriker innan leverans till kund. På vissa skolor har man lärare som är behöriga att göra detta, men UF-företaget kan också ta in en behörig elektriker för kontrollen av arbetet (dock kan den senare varianten kosta en del). En annan utmaning som lärare på EE lyft till oss är att det krävs en viss höjd på gymnasiearbetet, vilket gör att eleverna behöver tänka på detta när de säljer sin tjänst (så att det inte är allt för enkla arbeten de utför i sitt UF-företag).
    Vägledare SYV

    Hej!

    Gymnasiearbete skiljer sig, beroende på vilken inriktning man går.

    T.ex kan man som sitt Gymnasiearbete - bygga och projektera ett kök.

    Går man inriktning "data" så bygger man något programerbart.

    Tema för gymnasiearbete väljs i samråd med läraren, kan tex vara att man bygger ett större wifinätverk eller helt eget tangentbord.