Ida
    Hej!
    Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du i ditt gymnasiearbete kommer att samverka med ett företag, då är det bra att ta in det företagets behov, tycker jag: vad säger företaget att de vill ha hjälp med? Har företaget en marknadsförare/kommunikatör? I så fall samarbeta med henom, i första hand.

    Annars, så skulle jag kanske föreslå att du först gör en ordentlig analys och får fram:
    Hur företagets marknadsföring ser ut idag? Kanske också få fram vad som gjordes förut men inte funkade eller var för dyrt... alltså vilka marknadsföreingsåtgärder som det företaget redan har prövat förut.
    Få fram: vad företagets mål är med den marknadsföringskampanjen, som du ska lägga upp? Vill de sälja mer? Vill de nå vissa konsumentgrupper och i så fall vilka? Vill de locka fler sökande till de lediga jobben som företaget har?
    Marknadsföringsbudget? Det är ju sällan gratis att göra reklam.
    Vilka marknadsföringskanaler vill företaget använda sig av: annonser i TV, tidningar, webb-sidor - vilka i så fall?
    Har företaget redan nu en Logga, Motto för företaget och/eller för just den marknadsföringskampanjen? Om inte eller om du tror att de kan bytas ut mot nya - så kanske du kan få fram dem eller så kanske det blir mer effektivt att utlysa en tävling på företagets hemsida och facebook (t.ex) och alla som vill, kan skicka in sina förslag och sedan du och representant från företaget väljer vinnande bidragen. Det kan också förhoppningsvis ordna mer trafik till företagets hemsida och mer intresse för företagets produkter.
    Att företaget ger bort produktprover (samples), om möjligt (beror på vad de producerar...) är också ett sätt att marknadsföra sig.
    ******
    Mina "förslag" ovan ser rörigt ut... men SYV är inte marknadsförare eller lärare i entreprenörskap. SYV är egentligen inte rätt person att fråga om det... vi är inte experter på det, men jag kan dela med mig av mina tankar, eftersom du ställde den frågan... :)

    Sammanfattning:
    om du samarbetar med ett företag, då bör du lyssna noga på vad företagets behov är. Det är möjligt att företaget kommer formulera frågeställningar "åt dig". Sedan kanske du måste begränsa - för att det kan bli för omfattande...
    men om företaget bara säger att "vi vill bli mer populära, få fler kunder" men vet inte hur och har inga pengar att lägga på marknadsföring, då försöker du få fram vad som kan göras billigt eller gratis och som troligtvis gör företaget mer populär bland kunderna.

    Frågor och svar taggade med 'hundra poäng' (2 st.)

    • Sigrid

      Hur fungerar det med gymnasiepoängen när man har praktik?

      Hej! Jag går på hotell och turismprogrammet och ska snart ut på serveringspraktik under 5 veckor, eftersom vi läser servering 1 på detta programmet, vilket motsvarar 100 poäng. Jag undrar hur många timmar i veckan jag ska behöva göra min servering? För 100 poäng motsvarar väl ungefär 100...

      Anna: : Hej Sigrid,100 gymnasiala poäng motsvarar 100 UNDERVISNINGSTIMMAR + 100 timmar självstudier, grupparbete mm. En 100p. gymnasial kurs läser man på komvux på heltid på... Läs hela svaret
    • wilma

      Poängsystemet på gymnasiet?

      Jag har nyligen börjat gymnasiet och jag förstår inte poängsystemet alls! Det står att jag kan få hundra poäng per ämne. Men beror inte det på vilket betyg jag får? Vad får jag för poäng om jag får; A, F och får jag över huvud taget några poäng för F? Snälla någon förklara detta för mig för jag...

      Anna: : Hej Wilma! 100 poäng per kurs mäter kursens STORLEK. En 100 poängskurs på gymnasiet = ca 100 undervisningstimmar + ca 100 timmar för läxor, grupparbete, självstudier. Man läser, normalt sett, 2500 poäng under 3 år på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga