Ida
    Hej!
    Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du i ditt gymnasiearbete kommer att samverka med ett företag, då är det bra att ta in det företagets behov, tycker jag: vad säger företaget att de vill ha hjälp med? Har företaget en marknadsförare/kommunikatör? I så fall samarbeta med henom, i första hand.

    Annars, så skulle jag kanske föreslå att du först gör en ordentlig analys och får fram:
    Hur företagets marknadsföring ser ut idag? Kanske också få fram vad som gjordes förut men inte funkade eller var för dyrt... alltså vilka marknadsföreingsåtgärder som det företaget redan har prövat förut.
    Få fram: vad företagets mål är med den marknadsföringskampanjen, som du ska lägga upp? Vill de sälja mer? Vill de nå vissa konsumentgrupper och i så fall vilka? Vill de locka fler sökande till de lediga jobben som företaget har?
    Marknadsföringsbudget? Det är ju sällan gratis att göra reklam.
    Vilka marknadsföringskanaler vill företaget använda sig av: annonser i TV, tidningar, webb-sidor - vilka i så fall?
    Har företaget redan nu en Logga, Motto för företaget och/eller för just den marknadsföringskampanjen? Om inte eller om du tror att de kan bytas ut mot nya - så kanske du kan få fram dem eller så kanske det blir mer effektivt att utlysa en tävling på företagets hemsida och facebook (t.ex) och alla som vill, kan skicka in sina förslag och sedan du och representant från företaget väljer vinnande bidragen. Det kan också förhoppningsvis ordna mer trafik till företagets hemsida och mer intresse för företagets produkter.
    Att företaget ger bort produktprover (samples), om möjligt (beror på vad de producerar...) är också ett sätt att marknadsföra sig.
    ******
    Mina "förslag" ovan ser rörigt ut... men SYV är inte marknadsförare eller lärare i entreprenörskap. SYV är egentligen inte rätt person att fråga om det... vi är inte experter på det, men jag kan dela med mig av mina tankar, eftersom du ställde den frågan... :)

    Sammanfattning:
    om du samarbetar med ett företag, då bör du lyssna noga på vad företagets behov är. Det är möjligt att företaget kommer formulera frågeställningar "åt dig". Sedan kanske du måste begränsa - för att det kan bli för omfattande...
    men om företaget bara säger att "vi vill bli mer populära, få fler kunder" men vet inte hur och har inga pengar att lägga på marknadsföring, då försöker du få fram vad som kan göras billigt eller gratis och som troligtvis gör företaget mer populär bland kunderna.

    Frågor och svar taggade med 'utmaning' (2 st.)

    • Sara

      Gå ut gymnasiet efter två år?

      jag har funderat över om det är möjligt att genom prövningar gå ut gymnasiet efter två år. Jag satsar inte på/ behöver ej mer än E i något ämne, och eftersom jag tycker det går ganska långsamt i skolan tänkte jag att det kunde vara skönt att bli av med det i år. Jag har läst att man inte behöver...

      Liselotte: : Hej Sara! Jag tror jag förstår hur du tänker - att få det "överstökat" och bli "fri från gymnasiet", men tyvärr så är det ganska så svårt att göra så... Läs hela svaret
    • Alice

      Hur ska jag välja mellan Natur och IB?

      Hej! Jag är en väldigt ambitiös elev som älskar kunskap för att på något sätt kortfatta det hela. Ligger i skrivande stund på 335 i meritpoäng och tycker egentligen om samtliga ämnen eftersom att jag nästan får abstinens när jag inte lär mig saker - kunskap och information är helt fantastiskt,...

      Liselotte: : Hej Alice! Man kan gå olika vägar men som ändå leder till samma mål. Det är många ungdomar som efter "vanliga svenska gymnasieprogram" läser på Universitet... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga