Ida
    Hej!
    Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du i ditt gymnasiearbete kommer att samverka med ett företag, då är det bra att ta in det företagets behov, tycker jag: vad säger företaget att de vill ha hjälp med? Har företaget en marknadsförare/kommunikatör? I så fall samarbeta med henom, i första hand.

    Annars, så skulle jag kanske föreslå att du först gör en ordentlig analys och får fram:
    Hur företagets marknadsföring ser ut idag? Kanske också få fram vad som gjordes förut men inte funkade eller var för dyrt... alltså vilka marknadsföreingsåtgärder som det företaget redan har prövat förut.
    Få fram: vad företagets mål är med den marknadsföringskampanjen, som du ska lägga upp? Vill de sälja mer? Vill de nå vissa konsumentgrupper och i så fall vilka? Vill de locka fler sökande till de lediga jobben som företaget har?
    Marknadsföringsbudget? Det är ju sällan gratis att göra reklam.
    Vilka marknadsföringskanaler vill företaget använda sig av: annonser i TV, tidningar, webb-sidor - vilka i så fall?
    Har företaget redan nu en Logga, Motto för företaget och/eller för just den marknadsföringskampanjen? Om inte eller om du tror att de kan bytas ut mot nya - så kanske du kan få fram dem eller så kanske det blir mer effektivt att utlysa en tävling på företagets hemsida och facebook (t.ex) och alla som vill, kan skicka in sina förslag och sedan du och representant från företaget väljer vinnande bidragen. Det kan också förhoppningsvis ordna mer trafik till företagets hemsida och mer intresse för företagets produkter.
    Att företaget ger bort produktprover (samples), om möjligt (beror på vad de producerar...) är också ett sätt att marknadsföra sig.
    ******
    Mina "förslag" ovan ser rörigt ut... men SYV är inte marknadsförare eller lärare i entreprenörskap. SYV är egentligen inte rätt person att fråga om det... vi är inte experter på det, men jag kan dela med mig av mina tankar, eftersom du ställde den frågan... :)

    Sammanfattning:
    om du samarbetar med ett företag, då bör du lyssna noga på vad företagets behov är. Det är möjligt att företaget kommer formulera frågeställningar "åt dig". Sedan kanske du måste begränsa - för att det kan bli för omfattande...
    men om företaget bara säger att "vi vill bli mer populära, få fler kunder" men vet inte hur och har inga pengar att lägga på marknadsföring, då försöker du få fram vad som kan göras billigt eller gratis och som troligtvis gör företaget mer populär bland kunderna.

    Frågor och svar taggade med 'didaktik' (2 st.)

    • Ellen

      Vad är skillnaden mellan speciallärare och specialpedagog?

      Hej! Jag går i tankarna att bli lärare och funderar därför på vad man senare kan vidareutbilda sig till. Jag undrar därför vad skillnaden mellan speciallärare och specialpedagog är? Som speciallärare har jag sett att det finns olika inriktningar som matte, språk etc medan specialpedagog...

      Anna: : Hej Ellen, kika gärna på yrke/speciallärare & yrke/specialpedagogSkillnaden mellan yrkena Till skillnad från speciallärare har specialpedagoger framförallt en... Läs hela svaret
    • Maryam

      Måsta jag plugga till matte A och B för att börja med matte C?

      Hej jag kommer börja gymnasiet om några månader och jag valde Teknikprogrammet. I ämnesplaneringen står det att vi kommer ha matte 3C. Jag undrade om man kommer börja från matte 1C, 2C och 3C eller om man måste plugga till matte A och B också

      Anna: : Hej Maryam, på teknikprogrammet på gymnasiet läser man matematik 1c och sedan 2c och sedan 3c. c-spår    är det svåraste /mest avancerat spår/; det läses på teknikprogrammet och på naturvetenskapsprogrammet. vänligenANNA

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga