elev

    Hej! Jag går sista året på ekonomiprogrammet och ska nu skriva gymnasiearbete. Jag har två idéer men vet inte riktigt vad för frågeställning jag ska ha till någon av dem. Mitt första förslag är att skriva om 6 timmars arbetsdagars påverkan på ekonomin, vad för frågeställningar kan man ha till det? Mitt andra förslag är hur ungdomar påverkas av marknadsföringen av kläder i media, vad för frågeställningar kan man ha till det? Tacksam för din hjälp med tips och idéer, tar gärna emot andra förslag på vad man kan skriva om! Med vänlig hälsning, Jonna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,
    i sitt gymnasiearbete bör man helst skriva om ngt som man är mycket intresserad av. Och vad du är intresserad av vet du ju själv bäst! :)
    Vad gäller 6-timmars arbetsdag, så kan man kanske också ta in en idé om fyra-dagars arbetsvecka i stället. Om man jobbar 8 timmar fyra dagar i veckan, blir det 32 timmars arbetsvecka och om man tänker på transporter till-från arbetsplatsen, så kanske det är bättre lösning jämfört med 6 timmar fem ggr i veckan, 30 timmars-arbetsvecka.
    Inom det temat skulle jag kanske redovisar de försök som tidigare gjorts (i alla länder, där du kan hitta) vad gäller kortare arbetstid per dag och/eller kortare arbetsvecka. Du bör också titta på de länder där man har kortare arbetsvecka än 40 timmar. Hitta experternas argument för arbetstidsförkortning. Man kanske också bör titta på de personer som jobbar deltid och hur mycket de producerar, jämfört med när de jobbade heltid - kanske genom intervjuer... t.ex har jag hört flera ggr från de som gick ner i arbetstid att de gör (producerar) lika mycket eller mer men får mindre i lön.
    Vad gäller reklamens påverkan, så kanske du kan göra intervjuer med ett antal ungdomar - och på sätt undersöka hur reklamen påverkar deras inköp.