Simon
    Hej. Jag är en elev i sista året på gymnasiet och vi håller just nu på att arbeta med gymnasiearbetet som ska vara klar nu i sommar.

    Jag arbetade intensivt direkt när jag fick uppgiften och är in princip klar med den, men min polare i en annan skola verkar inte göra stora framsteg.

    Min fråga är då, får jag hjälpa honom med råd, idéer och sådant eller är det ett totalt nej? Och vart går gränsen isåfall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon!
    Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället.
    Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form.
    Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap.
    Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med.
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'bi och bii?' (2 st.)

    • Carl linus

      Prövning gymnasiet?

      Vilken antagningskvot räknas man in i om man höjer sina betyg genom betald prövning under gymnasietiden? Alltså att skolan har erbjudit prövning för att höja ett betyg man är godkänd i i utbyte mot en kostnad innan man tar studenten, räknas...

      Milla : : Hej,i det fallet du beskriver prövas du i BI, direktgruppen. De högre betygen kommer ju ingå i ditt examensbevis från gymnasiet; du kommer alltså inte komplettera efter gymnasiet, det blir med det inte en komplettering.
    • IamA

      Utökad program, vilken ursvalsgrupp söker jag in?

      Hej, Jag går trejde året på gymnasiet. Eftersom vi inte har många svåra ämnen det här året valde jag att läsa utökad program, dvs extra kurser och får då 2800 poäng(Sociologi, Modersmål, privat och juridik)....

      Anna: : Hej!direkt efter gymnasiet kommer du prövas endast i BI, direktgruppen. Utökade kurser i ditt examensbevis placerar dig inte i kompletteringsgruppen. Det är om du kompletterar efter gymnasiet... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga