Hej Simon! Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället. Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form. Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap. Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med. Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
Frågor och svar taggade med 'distansgymnasium' (4 st.)
Hej. Jag är en 16-årig elev som går teknikprogrammet i Linköping. Jag har inte varit närvarande på skolan de senaste månaderna på grund av ångest, depression och tvångssyndrom och undersöker även ADHD
Idag fick jag reda på att jag kommer behöva gå om 1:an och allt känns hopplöst, sen kikade...
Daniel: :
Hej Isak!Jag tycker definitivt att du kan söka till Korrespondensgymnasiet (som också ofta - i folkmun - kallas för "Korr-on-line"). Sök till alla de utbildningar på "korr"... Läs hela svaret
Hej!
Jag mår rent ut sagt piss och bävar alltid inför att gå till skolan. Jag har knappt vänner, jag passar inte in och mår väldigt dåligt. Jag vill så gärna byta till korrespondensgymnasiet eftersom att plugga på distans skulle vara så mycket bättre för mig, men antagningen har redan gått ut...
Anna: :
Hej Stella!Mycket tråkigt att du mår dåligt och inte orkar gå i skolan varje dag!Ansökan till Korrespondensgymnasiet stängde ju bara för några få dagar sedan (undrar... Läs hela svaret
Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...
Anna: :
Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret
hej, jag undrar hur gymnasiearbetet går till om man går ekonomilinjen på distansgymnasium, för i vanliga fall gör man ju ofta ett uf-företag i trean på ekonomi men vad gör man när man går distans? Har försökt titta lite på korrespondentgymnasiumets hemsida men hutta inte så mycket. Tacksam för svar
Mikael: :
GA varierar väldigt mycket från en elev till en annan; eleven kommer överens med GA handledaren om temat för GA och om hur arbete ska fördelas och organiseras samt redovisas - det går därför inte att ge ett hrlomfattande generellt svar.