Aya
    Hej!
    Jag går trdje året på det naturvetenskapliga programmet och ska börja skriva gymnasiearbet. Jag är egentligen intresserad av att skriva gymnasiearbete om parkinsons sjukdom, men har svårt att komma på frågeställningar och avgränsa. Har ni förslag på frågeställningar som man kan ha?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    SYV är inte lärare och kan inte godkänna temat eller frågeställningar för gymnasiearbete, utan det måste handledare för GA på din skola göra.
    Som SYV tycker jag att det är viss skillnad om du läser på inriktningen Naturvetenskap eller inriktningen Natur-och-samhälle vad gäller frågeställning i ditt GA. Du uppger inte vilken inriktning du läser på...
    Tips! kika på parkinsonforbundet.se och kanske också ta kontakt med dem som jobbar inom förbundet; de borde ge förslag på frågeställningar inför ditt GA.

    Om du läser på inriktningen Naturvetenskap, så kanske det är mer passande att undersöka nya rön och behandlingsmetoder som är på gång där du i ditt GA kan motivera vilka behandlingar du mest tror på (eller kombinationer av olika åtgärder) som bäst underlättar livet för personer med den sjukdomen,
    men om du läser på inriktningen Natur-och-samhälle, så tror jag det är mer passande att i sitt GA berätta om stöd som patienter och anhöriga kan få från samhället och om du kan "uppfinna" nya stödinsatser som idag ännu inte finns. Du kan här kanske ta in åsikter som patienter och anhöriga har (du kan kanske göra intervjuer med ett antal patienter och anhöriga - t.ex om du kan få kontakt med dem genom parkinsonforbundet.se).

    • :

      Hej! Tack för förslagen. Jag går natur-natur och pratade med min lärare och hon godkännde själva ämnet, men jag var lite osäker om vilken frågeställning jag skulle ha.

    • Julia :

      du behöver även få godkänt från din handledare för GA om vilken frågeställning som ditt GA kommer försöka svara på. T.ex kan jag tänka mig att en frågeställning: "Går det att bli helt symptomfri med diagnosen Parkinson?" eller "Finns det tester för familjemedlemmar till Parkinson-patienter som kan visa på höjd risk för de att drabbas av samma sjukdom och kan det i så fall förhindras att de utvecklar sjukdomen?"

    • :

      Hej! Tack för förslagen. "Går det att bli helt symptomfri med diagnosen Parkinson?" verkar väldigt intressant. Jag ska prata med min handledare om frågeställning.

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer