Erik
    Går just nu i handelslinjen år1 och jag försökte byta skola(men vill gå i samma linje) under HT men det gick inte tyvärr så är fortfarande ´fast´ i gymnasiet jag går just nu i.

    Min plan är att gå klart år1 då jag har läst 850 poäng sedan för år2/år3 vill börja i folkhögskolan/komvux eller något annat liknande orkar inte bara gå till skolan jag går just nu i. Klarar av alla ämnen just nu men jag börjar tappa lusten...

    Är just nu reserv i 6-7 st gymnasieskolor men jag har en ganska låg chans att komma in i dessa skolor pga alla reserver.

    Undrar vad jag har för val...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du är 18 år, är du inte för ung för att söka till folkhögskolorna.

    Samtidigt som du söker till folkhögskolorna, råder jag dig att göra ansökan till år 1 till gymnasiet till hösten; och att du trots de nya ansökningar ändå fortsätter göra ditt bästa på din nuvarande utbildning.

    Om du kommer få plats både inom folkhögskola och på gymnasiet, kan du välja var du vill läsa. Om du kommer in på gymnasiet i år 1 men kan uppvisa godkända betyg från år 1 från samma program, borde du bli ”uppflyttad” till år 2 och på så sätt får du byta till den skolan där du vill gå.

    Studie- och yrkesvägledare