Daniel
    Hej,
    När jag kollar antagninsstatistik och kollar på spalten gymnasiebetyg med kompletering så ligger det ex. på 20.52 på Civillingenjör.
    Dvs att om man har läst ett tekniskt basår så jämförs man med BII, GYmnsiebetyg med kompletering?
    Förtydlig fråga,
    Räknas det som att komplettera när man läser ett tekniskt basår?
    Min plan:
    Jag vill komma in på ett tekniskt basår på Chalmers, därefter få en garantiplats på C:ingenjör industriell ekonomi. Men om jag kollar så ligger BII på minst 20.00, betyer detta att jag också måste få jättehöga betyg under mitt basår?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I BI, direktgruppen - prövas man om man Utan att ha läst mer, efter gymnasiet - är behörig;

    är man inte behörig direkt efter gymnasiet - måste man Komplettera; studier på basåret är en komplettering.

    Garantiplats är ett Undantag och bestäms av varje lärosäte - ofta ges garanti att antas till Någon av lärosätets utb., inte nödvändigtvis till den utbildning som du helst vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare