Helena
    Hej, ett av våra barn går andra året på gymnasiet men saknar betyg från kurserna år ett och har F-varning på alla kurser i år två på grund av sjukdom. Jag undrar vilka andra alternativ som finns för att få gymnasiebetyg. Kan man gå på komvux? Finns distans studier? Hen är 18 år.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena!

    Om man är 18 år och saknar 3-årig gymnasial utbildning, är man tyvärr för ung för komvux. Det är från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år

    eller

    om man redan har 3 årig gymnasial utbildning bakom sig - då kan man läsa på komvux.

    Kommunen (utbildningsförvaltningen) kan i vissa fall köpa en plats på komvux åt en person som är yngre. Individuellt bedömning görs och kommunen kan också säga Nej med hänvisning till bristande ekonomiska resurser, tyvärr. Men ni kan definitivt fråga om den lösningen, om det är ni önskar att hen gör - läser på komvux.

    Andra alternativ är:

    1). folkhögskola (man får läsa på en folkhögskola från den dagen man fyller 18 år)

    2). distansgymnasiet - Korr online som tyvärr är den enda som bedriver distansundervisning för gymnasieelever i Sverige idag

    3). självstudier och Prövningar

    4). göra ngt. annat - jobba eller gå på praktik - tills man är gammal nog för att läsa på Komvux

    5). be att få gå om ett år på gymnasiet (diskutera med rektor på programmet om det är en bra lösning).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp! obs: allt som är i "blå text" i våra svar - är klickbara länkar, där mer info finns.

    ANNA