Abdi
    Jag är en elev som går i ekonomilinjen,men ska läsa naturämnena +matte 4 i komvux för att få behörighet till apotekarutbildningen,men då var min fråga då jag har f i , matte 2b,franska 1 , redovisning,finansiering och sen läser naturämnena i komvux plus matte, får jag gymnasieexamen då, då naturämnenan plus matte 4 komplementerar f:n .

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Abdi!

    För examen från Komvux (vuxenutbildningen) räcker det med 2400 poäng (100 poäng mindre än det krävs på gymnasiet).

    Franska 1 och Redovisning är det nog inga problem att "kompensera" om du läser tillräckligt många godkända poäng på Komvux, däremot har jag en fråga om matematik.

    Om du har F i Matte 2b, hur skall du läsa 3b och 4 som direkt bygger på de kunskaper som matte 2b ger. Du är inte behörig att läsa högre kurs i matte innan du får minst E i "den underliggande" kursen.

    Du måste då hur som helst få E i Matte 2b först. Först sedan kan du läsa Matte 3b och efter det Matte 4.

    Du kommer inte bli antagen till Matte 4 på Komvux innan du kan uppvisa ett godkänt betyg i Matte 3 (b eller c).

    Det finns hjälp med matten på www.mattecentrum.se - de driver gratis Räknestugor och på www.matteboken.se är alla kurser upplagda för självstudier.

    Med vänlig hälsning
    Mikael