Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan få ut examensbevis med betyget F i matematik 3b om du för övrigt uppfyller Kraven för examensbevis från gymnasiet. Du blir, dock, inte behörig till de utbildningar som för särskild behörighet kräver matte 3, bl.a är det ekonomiutbildningar på de svenska universiteten, t.ex civilekonomprogrammet och utbildningar som leder till yrket fastighetsmäklare som du inte blir behörig till.
    Du får fundera på om du vill försöka få godkänt betyg i matematik 3 på komvux eller på en folkhögskola eller om du vill titta på utbildningar som inte kräver matematik 3. Till exempel finns det många utbildningar inom yrkeshögskola med någon sort ekonomisk inriktning och de brukar ej kräva matte 3. Titta på några exempel på sådana utbildningar:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hållbar-försaljning
    utbildning/nbi-handelsakademin/inkop-supply-management
    utbildning/nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-löneadministration
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    utbildning/affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan
    utbildning/affarshogskolan/payroll-controller
    utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager

    Studie- och yrkesvägledare