Kim
    Hej! Jag har gått ut med bara slutbetyg. Jag gick i samhällsvetenskaplinjen och gick ut med 3 F. 100 poäng per kurs varav en av dem är Matte 2b. Jag har pluggat upp matten på komvux. Men behöver yttligare 100 poäng till för att bli behörig. Mina frågor är då, kan jag läsa andra kurser än de jag har fått F i. Kan man ta bort de kurserna jag fick F i och ersätta med de kurser jag tänker läsa? Kan jag fortfarade få gymnasieexamen? Vilken grupp hamnar jag i? Jag tänker läsa lärarutbildning för gymnasieelever, behöver jag läsa matte 4c då? Jag tror jag såg att det är en krav. Men är inte helt hundra på det. En annan fråga är att, är det bättre att läsa de kurserna jag fick i och inte ersätta dem med andra? Är det sämre att plugga upp från komvux? Har jag ens en chans att komma in överhuvudtaget? Jag har hyfsat bra betyg i allmänhet. Jag har läst 2500 poäng i gymnasiet. Men fick inte examen pga Matte. Kan man trots det få examen trots att man läser de kurserna på komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kim!

    Jag tror du fick Studiebevis när du slutade på gymnasiet.

    För att blir behörig att läsa på högskolenivå (på högskola eller universitet) behöver du Examensbevis. Det kan du få på komvux. Det är bra att boka tid med Studie- & yrkevägledare på komvux för att göra en grundlig genomgång av vilka betyg du har och vad som saknas för att du ska kunna få Examensbevis från komvux.

    Du behöver inte alltid läsa exakt samma kurser som du på gymnasiet fick F betyg i. Det beror på om de kurser är obligatoriska för Examensbevis från komvux.

    Om du innan slutet av detta året inte hinner få ut ditt Examensbevis från komvux, måste du efter 1 jan 2017 ersätta 100 p. i kursen idrott och hälsa 1, för att den kursen får tyvärr inte ingå i Examensbevis från komvux, utfärdat efter slutet av 2016. Om du har hög betyg i Idrott och hälsa 1, är det synd att "förlora" det betyget, därför är det i så fall bra om du hinner få ut ditt Examensbevis från komvux innan 1 januari 2017.

    ***

    Men nu börjar jag bli lite osäker... vilket år gick du ut? Det är stor skillnad om det är 2013 eller 2014 som du slutade på gymnasiet.

    I vilket fall är det bra att göra en grundlig genomgång av dina betyg med SYV på komvux.

    ***

    Angående vidareutbildning till gymnasielärare, då beror det på i vilka ämnen vill du bli behörig att undervisa i på gymnasiet?

    Om du vill bli gymnasielärare i bland annat matematik, då behöver du godkänt betyg i Matte 4. Oftast är man behörig i 2 ämnen på gymnasiet - vilka två ämnen vill du bli lärare i?

    Svara på mina frågor och jag ska försöka ge dig ett bättre svar!

    ANNA

    Det är på följande högskolor/universitet som man kan läsa till gymnasielärare i Engelska:

    Behörighet som du behöver uppnå är följande:

    Det är på följande lärosäten som man kan läsa till gymnaiselärare i Religion:

    Om du jämför listorna på lärosäten som har examinationsrätt för gymnasielärare i Eng och i Religion, får du fram en kort lista på lärosäten där man kan bli behörig i en kombination Eng&Religion - som gymnasielärare.

    Boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux snarast. Du får visa mitt svar till SYV på Komvux om du vill. Ni får gå igenom dina betyg och få fram på vilket sätt du snarast blir behörig att söka till lärarutbildningen. Lycka till!

    • : Jag fick F i Matte 2B, Kinesiska och Humanistisk och specialisering. Aha men då behöver jag examenbeviset. Jag gick ut år 2014. Jag vill bli lärare i Religion och engelska. Alt engelska och svenska som andra språk. Det är mitt mål iaf. Jag har som skrivet redan fått läsa upp kursen Matte 2B i komvux. Jag har alltså 2300 poäng nu. Om man räknar med gymnasiearbetet. Klarat av det via komvux, så är min fråga,.. Är jag behörig eller inte? Vilken grupp hamnar jag i? Urval dvs. Och jag förstår inte riktigt skillnaderna mellan demz
    • : Tack aå hemskt mycket för snabbt svar!!
    • Anna : Om du gick ut år 2014, då kan du inte ha fått Slutbetyg. Då borde du har fått STUDIEBEVIS. I så fall kan du ta ut Examensbevis från komvux. Du behöver inte läsa samma kurser som du läste på gymnasiet. Gör studieplanering med Studie- & yrkesvägledare på KomVux. Du "hamnar" i BII, kompletteringsgruppen, därför att du inte blev behörig "på en gång", på första försöket... utan fick komplettera på KomVux. Om du har 2300 godkända poäng nu, råder jag dig läsa 100 poäng till, så snabbt du kan och ta ut Examensbevis från Komvux. Det räcker med 2400 p. för examen från KomVux.
    • : Hej! Jag har inte kunnat logga in på min profil, trots att jag tryckte på glömt lösenord. Förstår inte riktigt varför? Jag gjorde
    • : en ny profil för att säga att det stämmer att jag fick studiebevis, inte slutbetyg. Ja, nu på måndag börjar jag en ny kurs. Men frågan är då om denna kurs ersätter kinesiska i mina betyg? Dvs om kinesiska försvinner och nya kursen ersätts? Ni är helt underbara, tack så hemskt mycket för ni svarar så snabbt! Juste en till fråga, Med 2300 poäng är man alltså inte behörig?
    • Anna : För Grundläggande behörighet krävs det EXAMENSBEVIS. För att ta ut Examensbevis från KOMVUX måste man ha 2400 betygsatta poäng. 150 poäng av dem kan vara betygsatta med F-betyg. Exakt vilka kurser som ska ingå i Examensbeviset från komvux kan man diskutera med SYV på komvux, det är lite mer flexibelt än på gymnasiet, därför att "gymnasieprogram" finns inte riktigt på komvux på samma sätt som på gymnasiet.
    • Anna : Du måste göra Planering av Examensbevis med SYV på Komvux. Boka tid för det snarast. Om du vill kunna ta med betyg i kursen Idrott och hälsa 1 från gymnasiet in i ditt Examensbevis från Komvux, måste du hinna få ut ditt examensbevis innan 1 jan 2017.
    • Anna : Ang. kurser i kinesiska - vill du ta med dem in i examensbevis från komvux eller inte? har du betyg i Modersmål (kinesiska) eller i Moderna språk (kinesiska)? För Moderna språk (kinesiska) 3 och 4 får du Meritpoäng. Om du nu t.ex har betyg i Modersmål, kanske du kan göra prövning i Moderna språk (kinesiska) och få in betyg från prövningen in i ditt examensbevis och genom Meritpoängen höja Meritvärde i dina gymnasiala betyg...
    • Anna : Det är mycket bra att du löste problemet med icke-fungerande inloggningen, det var ett smart sätt att "kringgå problemet"! Se om du fick det nya lösenordet till det mailet (epostadressen) som du angav när du skapade den första inloggningen? Det borde du ha fått. Se även i SPAM. Men nu har du i alla fall en ny inloggning och kan skriva frågor och kommentarer vid behov.
    • : Hej! Jag försökte med det, men inget meddelande kom :/ försökte igår tills idag, fortfarande inte. Oavsett, tack så hemskt mycket för eran hjälp! Jag var och pratade med studievägsledaren och vi kom fram till att jag har bara en kurs kvar. Förhoppningsvis kan jag börjar plugga vårterminen! Håller tummarna! Tack så hjärtligt för era svar!!!
    • Milla : Lycka till! ;) vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer