Lin

    Hej! Jag läser mot gymnasieexamen på komvux och nu gör jag det sista (gymnasiearbetet). Jag har gjort en hel del prövningar i andra kommuner och undrar vilka betyg jag ska ha i min examen; de nya som jag fick efter prövningar eller de som jag fick först av min kommun? Sen är det så att jag undrar om jag får välja vilka kurser jag vill ha i examen (jag läser naturvetenskap programmet och då undrar jag om jag kan välja att ha samhällskunskap 2 istället för samhällskunskap 1 eftersom jag läste båda)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lin,
    du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med syv på komvux. Ytterst är det upp till rektor på komvux att ta avgörande beslut om innehåll i ditt examensbevis.
    Du måste ha 2400 gymnasiala poäng, av dem 100p. - gymnasiearbete.
    Betyget i Idrott och häsla 1 får ej ingå. Inom samhällskunskap bör du ha 100poängs kurs, som minst. och det kan vara samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 eller 2. Det är inte heller förbjudet att ha både samhällskunskap 1b och 2 in i samma examensbevis.
    Mitt råd är att du tar in de kurser som krävs för särskild behörighet in i ditt examensbevis; och att du tar in alla kurser som kommer ge dig meritpoäng och om det blir då "kurser över", då utesluter ni kurserna i vilka du har lägre betyg om de kurserna inte är obligatoriska att ha i exam.beviset.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!