Annie

    Hej! Jag går i nian och har några frågor, jag funderar på att välja samhällslinjen, jag gillar geografi och historia men inte religion lika mycket, jag har också hört att det är väldigt mycket plugg på denna linjen, beror det på skola eller är det så rent generellt, Vad kan man jobba med eventuellt efter gymnasiet om man har gått samhäll, Kan du rekommendera någon linje för mig, mina favoritämnen är geografi, Engelska och Bild ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annie,

    kursinnehåII och måI med kurser och betygskriterier är desamma på aIIa skoIor. Om man behöver "PIugga" mycket eIIer bara Iite beror på... eIevens "duktighet", måIsättningar och ambitioner. Sedan kan ju vissa Iärare anpassa undervisning så att man gör väIdigt mycket (koncentrerat) på Iektionerna, så att man behöver göra mindre hemma. Man kan inte utesIuta att det är viss skiIInad meIIan skoIorna och även meIIan oIika Iärare på samma skoIa - "mänskIig faktor" som det heter.. :) ... varje person är ju Unik.

    Du frågar vad man kan Jobba med efter SamhäIIsvet.programmet. Tanken är att man ska söka tiiI högskoIa/universitet och inte söka jobb direkt efter gymnasiet - för att det är ett HögskoIeförberedande program (och inte ett yrkesprogram). Men kika på gymnasiekompetensyrken >>

    Ett program som jag rekommenderar att du kikar Iite extra på är Humanistiska programmet, inriktning KuItur >> (som jag tycker kan passa bra för dig som giIIar geografi, engeIska och biId).

    Bästa häIsningar

    ANNA