Jasmina
    Hej!

    Jag funderar på att bli ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan i ämnena matematik och svenska (en kombination som erbjuds av Stockholms universitet) och jag undrar om det är en bra kombination utifrån anställningssynpunkt? Jag har kollat runt lite själv men jag tycker att det verkar rätt luddigt vilka ämnen som är bäst att kombinera då matematik verkar gå med det mesta i jobbannonserna. Stämmer det eller skulle det vara bättre att kombinera matematik med något naturämne eller kombinera svenska med ett annat språk, exempelvis engelska?

    Jag har sedan tidigare också läst 90 hp religion och jag tänkte ansöka om utökad behörighet när jag fått min lärarlegitimation, om det är till någon hjälp för svaret!
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jasmina,
    ang. lärarbehörigheter, alltså vilka ämneskombinationer som är "bäst" utifrån anställningssynpunkt - är det jättesvårt att säga någonting. Detta pga rektorer söker ofta att ersätta de lärare som har slutat och de lärare som slutar har Olika kombinationer i sina undervisningsämnen.
    Matematik och svenska är mycket bra ut den synpunkten att det är obligatoriska ämnen både på grundskolan och på gymnasiet. Om du dessutom ska även bli behörig i religionskunskap - har du behörighet i tre ämnen, vilket är jättebra!

    Jag tycker det ej finns någon anledning att ändra sig med den kombinationen som du har tänkt ut.

    Hälsningar

    Peter syv