Ellen1234
    Just nu funderar jag på vilken lärarutbildning är bäst att söka till när det gäller möjligheter till arbete i de kommande åren.

    Jag tänker antigen bli gymnasielärare i engelska eller förskollärare. Jag har däremot hört talas om att det är svårt att hitta ett arbete som gymnasielärare i bara ett ämne.

    Vilken utbildning skulle ni rekommendera att satsa på med hänsyn till arbetsmarknaden i framtiden?

    Tusen tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är (i alla fall nu, i Sverige) stor brist på både förskollärare och på legitimerade lärare och bland annat på gymnasielärare i så gott som alla ämnen! Hur det blir i framtiden är det ingen riktigt som vet säkert. Jag tycker du bör välja yrke utifrån vad du vill jobba med helst: att jobba på en förskola eller på en gymnasieskola är rätt så olika "saker". Jag tänker också på hur smidigt det blir för dig att utbilda dig; om du kommer in på förskollärarprogrammet, så läser du där i 3,5 år och har platsgaranti på alla kurser som ingår i programmet, så du behöver inte stressa inför varje ny termin och söka till nya kurser och riskera att inte komma in... vilket är stor skillnad mot att utbilda sig till gymnasielärare i bara ett ämne (för att det finns inte sådana program, utan du ska behöva "fixa och trixa" och det kan ta lång tid innan du får lärarlegitimation). Teoretiskt sett låter det ju bra att läsa 120 hp i sitt undervisningsämne, i ditt fall engelska (vilket tar 2 läsår) + sedan gå KPU, kompletterande pedagogisk utbildning på tre terminer, så blir utbildningen på 3,5 år men i praktiken så är det sällan så enkelt; problemen kan vara flera - var KPU kommer erbjudas om 2 år vet vi idag inte... och om du söker till KPU med endast ett undervisningsämne blir du lågt prioriterat och kanske, över huvudet taget, inte kommer in på KPU. Detta för att KPU prioriterar anta de sökande som ska bli lärare i fler ämnen (minst två). Sedan är det också så att KPU behöver inte ges på heltid; det är inte omöjligt att du kommer på KPU som ges på halvtid och då tar det 3 läsår att gå KPU, så din utbildningstid kan bli ganska lång + att (precis som du själv skrivet) det kan bli svårt att få jobb med endast ett undervisningsämne.
    Gymnasielärare i Sverige brukar vara behöriga i två ämnen. När det är lärarbrist kan givetvis "nästan vem som helst" bli anställd (i alla fall tillfälligt) men att en gymnasieskola ska lägga upp schemat för hela skolan kring just din behörighet (bara i engelska) ser jag som orimligt att förvänta sig. Resultatet blir den att du antingen jobbar deltid, eller att du ska behöva undervisa i andra ämnen i vilka du inte är behörig eller att du ska behöva göra andra arbetsuppgifter på skolan (om du vill komma upp i heltidsanställning). De andra arbetsuppgifter på skolan kan t.ex vara att jobba som utbildningsadministratör eller skolvärd

    Studie- och yrkesvägledare