SYV

    en hundrapoängskurs på gymnasiet innebär ju ca 100 undervisningstimmar. är tanken att man utöver dessa lägga ca 100 timmar på eget arbete?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    ja, det du skriver i din fråga stämmer (i alla fall på ett ungefär). På komvux kan man läsa en 100p.kurs på heltid på fem veckor. Heltid = 40 timmar per vecka. En 100p.kurs innebär alltså en studieinsats på cirka 200 timmar, totalt. I de timmarna ingår lektionstimmar, självstudier, grupparbete, skriftliga och muntliga prov. Hur mycket tid varje elev de facto lägger ner på varje kurs kan vara väldigt olika; vissa behöver plugga mycket och andra är så duktiga att de klarar få höga betyg med väldigt lite pluggande. Så, antal timmar (förutom lektionstimmar) per kurs är genomsnittligt/ungefärligt antal.