Klara
    Hej! Jag försöker hitta en skola som har mycket självständigt arbete, eller i alla fall som inte har så mycket presentationer, muntliga redovisningar o.s.v
    Men tycker att det är svårt att hitta och veta vilka skolor jag ska kolla på då.
    Och går det ens att veta såhär, eller måste man ta kontakt med alla skolor tills man hittar en som har självständigt?
    Jag skulle kunna tänka mig att gå samhälle, ekonomi eller Estetiska estetik och media. Men undrar då vilka gymnasieskolor jag ska kolla på efter beskrivningen ovan.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom det i många ämnesmål i kurserna på gymnasiet ingår muntliga moment så kan det vara svårt att hitta en skola som är totalt befriad från just detta. Så en sådan skola blir nog svår att hitta eftersom de då inte fyller kriterierna för kurserna.

    Om man av olika skäl har svårt med just det muntliga i kurserna så är min erfarenhet att man brukar tillsammans med läraren diskutera detta och faktiskt komma fram till bra lösningar. Så det kanske är detta som du behöver höra med skolorna om - och om man är flexibel i olika pedagogiska lösningar för att nå målen även om man har lite tufft inom vissa områden. /Lena, Syv