Lana
    Hej!
    Kan jag byta ut ämnen som jag läser på komvux med andra ämne som har låga betyg i min gymnasiet examen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lana,
    om du har Examensbevis, kan du inte ändra innehåll i det.
    Alltså, det går inte ta bort kurser från ett examensbevis.
    Kanske kan du ta ut ett nytt examenbevis från komvux - exempelvis från ett yrkesprogram? boka tid med syv på komvux för att diskutera det.

    Andra tips!
    Se om du kan få fler meritpoäng (max i merit är 2,5).
    Gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar.

    • : Tack för snbba svaret! Men vad menar ni att ta ett nytt examensbevis från komvux? Finns det något sätt att man får gymnasiet examen att omvandla till ett examen från komvux? Tack på förhand!
    • Anna : Om du har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, är dt inte förbjudet att ta ut ett nytt examensbevis i ett YRKESPROGRAM. Man måste då uppfylla kraven för Yrkesexamen för ett specifikt yrke, bland annat måste man ha minst 400 poäng Programgemensamma ämnen godkända. Det är inte säkert de kurser finns att läsa på komvux i din kommun, men du kan i alla fall fråga om det, om du vill. Det kan ta tid och är inte säkert att det går... men det är ändå en chans att höja ditt meritvärde. ... Om du har examensbevis från ett yrkesprogram, kan du ta examensbevis från högskoleförberedande program på komvux. Två stycken examensbevis från högskoleförberedande program får man inte ha, bara ett. Och det går inte ta bort kurser från ett examenbevis.