sabrina
    Hej! Jag går nu i gymnasiet. I naturlinjen. Jag hörde att om man läser modersmål och spanska 3 så kan man byta modersmåls betyg mot språk om man har bättre betyg i modersmål. Är detta sant?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina,
    på naturvetenskapsprogrammet är en kurs i ämnet Moderna språk Obligatorisk men man kan i stället läsa Modersmål (men bara om modersmål är ett annat språk, än svenska).

    Man kan läsa t.ex spanska 3 eller så kan man läsa en kurs inom ämnet Modersmål.
    På så sätt kan man "ersätta" spanska 3 med modersmål, om man ej läser spanska 3 utan läser modersmål i stället...
    Men om man läser både och så kan det vara lite olika. Mycket beror på om man sammanlagt läser mer än 2500 poäng på 3 år, dvs att man läser på mer än heltid /enligt rektors beslut läser Utökat program, vilket är ett undantag/ eller om man läser på "vanligt sätt".

    Exempel nr.1
    En elev läser Modersmål som U-kurs, utökad kurs, utanför programmets 2500 poäng (enligt rektors beslut); enligt reglerna, måste U-kurser i examensbeviset markeras med "U" och eftersom den kursen ej krävs för behörighet och ej ger meritpoäng, kommer inte det betyget räknas in, över huvudet taget; det betyget påverkar inte meritvärdet och spelar ingen roll vid ansökan till en högskoleutbildning.

    Exempel nr.2
    En elev läser Modersmål 1 i ställer för Moderna språk på NA, där en kurs Moderna språk är obligatorisk. Betyg i Modersmål 1 kommer räknas in och påverkar jämförelsetalet. Dock ger inte någon kurs inom ämnet Modersmål Meritpoäng /extrapoäng/.

    Exempel nr. 3
    En elev läster både Spanska 3 och Modersmål 1 men ingen riktig studieplan finns... pga slarv eller att personal på skolan har bytts ut och ingen riktigt förstår hur det från början var tänkt... om det visar sig att eleven får betyg i fler än 2500 poäng dvs hen har läst utökat program, då är det inte direkt förbjudet att i examensbeviset markera Spanska 3 som U-kurs och sätta Modersmål 1 som en "vanlig kurs" - i så fall kommer båda betygen räknas in; detta pga Modersmål 1 är en "vanlig kurs" och U-kursens betyg som ger meritpoäng, räknas in i elevens jämförelsetal.
    Skulle i samma situation vara så att eleven har betyg i Modersmål 1 och i Spanska 1, eller Spanska 2, dvs en spansk-kurs som ej ger meritpoäng /och Spanska-kursen skulle vara markernad med "U" i examensbeviset/ kommer spanska-kursen i så fall inte räknas in.

    Examensbeviset måste, enligt reglerna, utfärdas utifrån elevens individuella studieplanen; kurser i elevens studieplan bör skivas in proaktivt; dvs innan kursen påbörjas, bör det av studieplanen framgå om kursen ska läsas som en "vanlig kurs" eller som en U-kurs, utökad. Att läsa U-kurser är inte en rättighet. Det är rektor som fattar beslut om eleven får läsa en eller flera U-kurser.

    Vänliga hälsningar
    Julia syv

    • : Men jag kommer att läsa både matte 5 och engelska 7 . Jag läser modersmål och spanska 3.
    • Liselotte : Det är viktigt att veta Om du kommer att läsa Utökat program eller ett Vanligt program. I ett "vanligt program" räknas alla betyg in, förutom Gymnasiearbete.