Tanya
    Hejsan, jag vill gå på en friskola i Sundsvall och planerade på att även flytta dit. Problemet är att det estetiska programmet, bild och form, även finns i Örnsköldsviks kommunala gymnasium. Mina föräldrar insisterar att det inte kommer att gå eftersom att det är i en annan kommun och att skolpengen skulle bli ett problem. Själv kan jag inte hitta tillräckligt med information om skolpeng och kan inte på något sätt övertyga mina föräldrar då de direkt påstår att det inte går. Har de rätt och finns det i så fall något jag kan göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tanya,
    du ska inte behöva betala för Undervisning, oavsett vilken gymnasieskola du går på, i alla de olika Svenska kommuner, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i och du kommer ha rätt till gratis skollunch också. Problemen är, dock, flera:
    - dina vårdnadshavare har rätt att bestämma var du Bor (fram tills du fyller 18 år);
    - om det är för långt att pendla, behöver du hitta boende i den staden där skolan ligger; det är i första hand dina vårdnadshavarens ansvar, i så fall OM DE GODKÄNNER ATT DU BOR I EN ANNAN STAD (om de inte godkänner det, så får du inte bo där, över huvudet taget);
    - och att bekosta boende på skolorten, resorna mellan skolorten och föräldrahemmet också kan bli ett problem samt kostnader för "uppehälle". Och utifrån den info som finns i din fråga, så ser det ut som att du och din familj ej har rätt till ngt. bidrag.
    Din hemkommun kan frivilligt hjälpa dig med att bekosta en del av den summan som det kommer att kosta för dig att läsa på en annan ort, men oftast säger kommuner Nej på den förfrågan pga de anser sig ej ha råd.

    Det måste vara Skvaderns gymnasieskola som du vill söka till. Och jag kan inte se att den skulle ha Riksrekrytering. Alla friskolor har, däremot, riksintag, vilket betyder att du ej blir lägre prioriterad pga du är skriven i en annan kommun; du söker som alla andra - med dina Betyg från slutbetyget på grundskolan. Och du kan mycket väl komma in; och för själva UNDERVISNINGEN behöver du inte betala. Däremot får du med störst sannolikhet inte några bidrag för att bosätta dig på skolorten; detta pga CSN kommer göra avslag på din ansökan om inackorderingstillägg med motiveringen att samma program och nationell inriktning finns närmare dina vårdnadshavares bostad. Hänvisning/lästips: csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillagg.