Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    ja, sådana alternativ finns på gymnasieskolorna. Vi samlar information om gymnasiestudier för elever med särskilda behov - på gymnasieguiden.se/gymnasiestudier-foer-elever-med-saerskilda-behov

    Studie- och yrkesvägledare
    • Moa : hej, jag har tittat på länken men där finns inget om mindre klasser för dyslexi eller adhd. Det finns bara klasser vid AST vad jag kan se?
    • Milla : Du får gärna kontakta gymnasieskolorna med din fråga. Skolverket säger att skolorna bör göra anpassningar utifrån elevens behov. Exakt vilka anpassningar eleven har rätt till kan bero på hur dokument ser ut som bekräftar elevens diagnoser/svårigheter. Dyslexi kan man ha i olika grader och omfattning; det finns mild respektive grav dyslexi. Dyslexi kan också ibland vara kombinerad med dyskalkyli=svårighet med siffror. Skolverket säger att det inte är reglerat i detalj kring varje diagnos eller svårighet, utan det är många ggr upp till huvudman för skolan att göra bedömning och försöka få fram de resurser som eleven har rätt till. Du får gärna kontakta gymnasieantagningskansli i den delen av Sverige där eleven ska söka till gymnasiet och även utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. Studievägledare på elevens grundskola borde också vara behjälplig; hen bör känna till vilka skolor som inom pendlingsavstånd är kända för att göra bra anpassningar för elever med dyslexi. Vad gäller mindre klasser, så kan det vara så att klassen består av 10 eller 12 elever men att 2 eller 3 klasser har lektioner tillsammans (i alla fall ofta). I något ämne kanske läser klassen ensam, men i andra ämnen läser flera klasser i samma klassrum samtidigt med en lärare (vilket kan bl.a bero på lärarbrist).