Sten-Olof
    Hej
    Här är min sons fråga:
    1 tenta av kinesiska. levt 1.5 ar i taiwan, ar bade flytande och kan lasa en hel del kinesiska och vill tenta av amnet. Hur gor jag? Kan jag tenta av i traditionell skiftstil?
    2 Jag vill rakna ut min gpa. med abcde betygssytemet hur raknar man ut gpa?
    3 for att hoja gpa, vilka amnen bor jag gora provning pa for att fa battre betyg?

    Vänligen

    Sten-Olof

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sten-Olof,

    vill din son tenta av kinesiska i Sverige? eller i något annat land?

    För Sverige gäller att det finns 7 gymnasiala kurser - Kinesiska 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7. Kursbeskrivningar och betygskriterier finner man på Skolverkets hemsida>> - bläddra ner och "öppna" varje rubrik - kinesiska 1, ... t o m kinesiska 7 och läs där.

    Vad är mål med att tenta av kinesiska och räkna om GPA. Vill din son komma in på ett universitet i USA? eller har han ett annat mål? Utan att veta vad mål är - är det extremt svårt att svara på frågan.

    Vilka kurser i kinesiska finns i Sverige på högskolenivå - kan man se på högskolornas gemensam hemsida - www.studera.nu>>  - din son kan kanske komma in på högskolestudier i kinesiska och läsa igenom dem snabbt, då han redan har en hel del kunskaper. Fördelen med det är att man får "godkända högskolepoäng", vilket ser mycket bra ut i CV/Meritförteckning.

    • : Tack för ditt snabba svar. Min son som nu är i Taiwan och kommer tillbaka till Sverje i juli 2017. Här är min sons brev: Just nu tror jag inte att mina betyg racker for att komma in pa byu. De accepterar endast de osm har 2.0 eller hogre och jag tror att jag ligger under. Om jag raknade ratt sa borde jag ha 18. Jag kan nog fa hogre om jag tentar av kinesiska och kor provningar sa som i matte 3 och 4 och far hogre betyg pa det viset. Sa jag behover veta hur jag kan gora provningar. Jag behover syvs kontakt info. Kan ni fixa den till mig? Vänligen Sten-Olof
    • Anna : Be din son förklara vad "byu" är. Han får gärna skicka snabblänk till den utb han vill komma in på. Han kan också själv skriva till oss.
    • : BYU betyder Brigham Young University. Det är en av universiteten ledda av kyrkan Jesus Kristus Kyrka av Sista Dagar Heliga. Det här universitetet finns i Idaho. Huvuduniversitetet ligger i Salt Lake City, Utah. Min son, Chingshun-Johan Abel, Chiu Falck tjänar Herren som missionär i Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga i Taiwan i nästan två år. Tyvärr är det svårt för honom att kommunicera med er pga. han bara kan skriva brev en gång per vecka under begränsad tid för missionärer att använda data Min son har kontaktat universitetet Idaho och här är en länk dit. http://www.byui.edu/devotionals/sheri-dew Vänligen Sten-Olof
    • Julia : Det är en mycket bra idé att läsa på universitetes hemsida (det universitetet dit man vill komma) och att i fall man inte är säker på hur man kan förbättra sina chanser att komma in - att kontakta personal på just det universitetet. Det är det absolut bästa man kan göra för att de som jobbar på det universitetet vet ju bäst vad som krävs för att komma in.
    • : Tack!! Vänligen Sten-Olof
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Tack, det ska jag gör. Vänligen Sten-Olof
    • Milla : Tack för din fråga och för dina kommentarer!
    Läs alla kommentarer