Kimia
    Om man hamnar i 2 urvalsgrupper(höga betyg&hög resultat av Hp),och har 2 chanser då att komma in på en utbildning,vad är det som är bra med det?.Räcker det inte om man bara hamnar i en urvalsgrupp och har endast 1 chans?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej,
    Högskoleprovet är ett studiefärdighetsprov. Provet mäter kunskaper och färdigheter som är viktiga i alla universitets- och högskoleutbildningar. Ett resultat på högskoleprovet ger ett mått på förmågan att klara av högre studier. Det finns ett stort intresse bland sökande till högre utbildning att skriva högskoleprovet eftersom man då konkurrerar i ytterligare en urvalsgrupp och eftersom man på vissa attraktiva utbildningar använder resultatet på högskoleprovet som urvalsverktyg.
    Vänliga hälsningar
    ANNA SYV
    • : Tack för svaret,undrar endast vad är det positiva med att konkurrera i ytterligare en urvalsgrupp?.Mvh
    • Anna : Det positiva är att om du inte kommer in i den ena gruppen, så kanske du kommer in i den andra - du får, alltså, ännu en chans att komma in - det är det positiva.
    • : Tack för kommenterat.Mvh