Brendan
    Det är lugnt i så fall. Alla som ska skicka in betyg har på sig till 18 juni (sista kompletteringsdag). Ni som ska skicka in papper för reell kompetens har på er till imorgon (frågade antagningssservice nyss). För er som inte vet har Antagning.se stängt denna tjänst (öppnar imorgon) eftersom risken finns för en överbelastning som kan göra att man inte kan anmäla sig till utbildningar!
    • Mikael : Bra och mycket aktuell information, Brendan! Tack så mycket!
    • : Bara roligt att hjälpa till :). Gick bara in för att kolla om hemsidan hade segat upp sig så såg jag info om det. Så frågade de hur det blir med de som ska söka reell kompetens :)!
    • Mikael : Det krävs ganska mycket för att söka på "reell kompetens". Det är t.ex. 10 års yrkeserfarenhet, typ. Det kanske du redan vet själv. Om man inte är behörig (saknar Grundläggande behörighet) men har genom arbete "eller annat" - vad det nu skulle kunna vara? anser sig ha tillräckliga kunskaper kan man ansöka om att bli bedömd "behörig på grund av reell kompetens". Sedan är det långt ifrån alla som ansöker, som får ansökan beviljad. Men söka kan alla göra, visst. Inte så stor idé, dock, om man inte har i alla fall några års arbetslivserfarenhet.
    • : Precis, så det är ju inte jättemånga som söker. Inte alla har så lång arbetslivserfarenhet än (om man har sådan lång erfarenhet, har man ju goda chanser för jobb inom just det område man arbetade inom). Det är väl mer att man söker det om man vill utbilda sig till något (inom samma "ämne") men inte samma yrke. Sedan är det ju som du säger, att få får sin ansökan beviljad, och kanske ännu färre som blir antagna (man måste ju konkurrera med ett jämförelsetal också på det flesta utbildningar, högskoleprovet t. ex.). Men sedan är det ju bara bra om man har papper på en behörighet (en komvux-kurs) om man får plats på en sådan. Det är ju mer värt att ha "riktig" gymnasiebehörighet + högskoleprovet, om det är bara få kurser det gäller :)!
    • Milla : Tack för dina kommentarer Brendan! De är till stor hjälp!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Brendan!
    Har du en direkt länk till Antagningsservice som stängde idag men öppnar imorgon? Kan du posta den också - för dem som vill gå in imorgon och som själva inte hittar. Alla hittar ju inte ... ibland blir man så uppstressad (när det är ont om tid :) att man inte hittar fast info finns framför näsan på en. :)

    Du ger bra råd och kan bli en mycket bra SYV, om du nu vill satsa på det. Utbildar du dig till SYV, kan du sedan söka en Rektorstjänst. Det är också en karriärmöjlighet för "rätt person", så att säga.

    Tusen tack, Brendan!
    Mikael

    • : Hej! Här är den: https://www.antagning.se/sv/Kalender/April-/I-dag-kan-du-inte-ladda-upp-nagra-dokument/ Jag förstår, har själv varit med om sådana situationer. Ungefär en sådan hände igår när jag vände på hela mitt rum för att hitta min skåpnyckel (den fanns hela tiden på mitt skrivbord...). Jätteroligt att höra, jag har idéer om vad jag ska bli, men har inte bestämt mig än :)! Det visste jag inte, bra att veta dock, både för min egen skull och för andras om någon frågar om vad man kan bli med SYV-examen :D! Jätteglad över din positiva "feedback"! Tack så mycket! MVH,