Moe123

    Jag har 250 poäng F från gymnasiet och en av kurserna va SVA 3 men jag har fått E i det nu med hjälp av komvux. Sen tog jag upp matte 4 för att jag ville ha mer val men fick F i det. Så jag ligger fortfarande på 250 poäng F totalt. Kan jag fortfarande få Komvux examen? för mina gymnasiet poäng ligger fortfarande på 2250.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i examensbevis från komvux får inte kursen idrott-och-hälsa1 ingå, har du räknat bort de poängen, 100poäng?
    I examensbevis från komvux ingår 2400poäng och av dem får max 150poäng ingå som är betygsatta med F. Vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Moe123 : Om jag räknar bort idrott o hälsa så har jag 2500poäng för att efter jag klarade gymnasiet så tog jag som sagt sva 3 igen (för att jag måste ha det för behörighet) o sen la jag till matte 4 i komvux för jag ville ha mer val när jag skulle till högskola. Jag hade inte matte 4 i gymnasiet så det betyder att jag har 2500poäng nu istället för 2400 (även om jag tar bort idrott). Men jag fick F i matte 4 som jag tog via komvux. Och dessutom så hade jag F i 2 andra kurser som va 100poäng och 50poäng totalt med matte blir det 250poäng F. Jag vill veta om jag kan få komvux examen eller inte nu för att jag fortfarande har klarat alla kursen som är behöriga och har totalt 2250poäng även efter jag tar bort 250 poäng F. Jag behöver svaret så snabbt så möjligt för att om jag behöver komplettera något så behöver jag göra matte 4 nästa vecka direkt.
    • Milla :

      Det är inte jag eller ngn här på fråga Syv som kommer utfärda ditt examensbevis utan komvux i din kommun. Ytterst är det rektorn som är ansvarig. Jag ger dig svar ang.de generella regler: matte 4 är på komvux inte en obligatorisk kurs, oavsett vilken sort examen du läser mot. Du behöver därför inte ta in matte4 i ditt examensbevis. Vi brukar råda de studerande att försöka undvika ta in F-kurserna (betygen) i sitt examensbevis, utan läsa fler kurser eller göra prövningar så att de kan ta ut examensbevis utan några (eller så få som möjligt) F i sitt examensbevis. Saken är den att man i examensbeviset "låser" kurserna och vill man senare höja sitt meritvärde så kanske man måste läsa kurserna i vilka man tidigare fått F men det är ju inte säkert att man kan få högre betyg... Har man fått F, så har man svårt för det ämnet och om kursen inte är obligatorisk så kan man ta in en annan kurs i sitt examensbevis (en kurs med högre betyg). Utifrån information i din fråga så ser det ut som att du redan nu kan ta ut examensbevis från komvux utan matte 4 och med F i 150p., men fundera på att läsa 150p.andra kurser eller samma kurser men försök få högre än F. Samråd med SYV-en på komvux. Lycka till!