Nina
    Hej! Jag är en tjej som började gymnasiet i år och går första ring på samhällsprogrammet.
    Efter sommarlovet började jag på det gymnasiet som jag hade som första val. Jag gick där i tre dagar fast kände att jag inte gillade skolan. Det var inget fel på klasskamraterna, skaffade mig vänner och så. Fast det var nog att skolan var så stor, den var skrämmande. Hur som helst så bestämmde jag mig för att byta gymnasieskola. Jag tog ett snabbt beslut och gjorde ett omval till en skolan där alla lektioner är på engelska. Jag har nu gått där i typ 3-4 månader (sedan i Augusti) och har fått många bra vänner och trivs. Fast jag känner att språket gör det svårt. Jag har alltid gått i en svensk skola och fast jag har ett annat bakgrund så är svenska mitt andra språk. Det är svårt att skriva uppsatser och jag undrar hur det kommer gå i framtiden. Min lärare sa att man brukar utvecklas men jag vill inte riskera att få dåligare betyg p.ga språksvårigheter.

    Jag har nu upptäckt att jag borde givit den första gymnasieskolan mer tid. Jag tog ett för snabbt beslut. Det är ju på svenska och de har den inriktningen och allt som jag ville (det har den nuvarande också fast på engelska).

    Vad jag undrar över är om jag skulle kunna byta tillbaka? Och är det inte konstigt ifall man byter från en skola och sen bara vill dyka upp igen och komma in i klassen?? Finns det chans för en flytt??

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre kan inte jag svara på det eftersom det är helt upp till din gamla skola att bedöma om de kan ta emot dig igen - om din plats finns kvar. Det bästa är att du omgående tar kontakt med dom och kollar läget.

    Din lärare har dock rätt i att det kan ta ett tag att vänja sig vid engelskan så har du tålamod så kan det säkert gå bra. Men har du bestämt dig så bör du ändå agera snabbt och kontakta din gamla skola./Lena, Syv