Hej Robin,
    Jag antar att du vill byta till inriktningen Estetik & Media. Om jag gjorde felantagande, ber jag dig att återkomma.

    Det första du måste göra är att ta reda på om det finns ledig plats i å k 2 på din skola eller på en annan skola i din stad.
    Här kan du se info- om skolor: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Uddevalla&program=14&orientation=41&city=&variant=&sport=

    I fall det finns plats på rätt program & inriktning i å k 2, bör du boka tid med SYV på den nya skolan för att göra en Individuellt anpassat studieplan.

    För varje nationellt program i gymnasieskolan är det reglerat vilka kurser som ska ingå. En elevs utbildning får dock avvika från vad som annars gäller för programmet genom att vissa kurser byts ut.
    Rektorn fattar beslut om individuellt anpassat program.
    Om eleven är under 18 år ska elevens vårdnadshavare tillfrågas.
    Rektorns rätt att besluta begränsas av bl a följande:
    Elevens utbildning måste kunna hänföras till ett nationellt program (rektorns bedömning gäller men de gymnasieegemensamma ämnen får inte tas bort).
    Kraven för examen från det aktuella programmet måste kunna uppfyllas.
    Mer information inkl. några exempel finns på http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/individuellt-anpassat-program-1.209749

    *** *** ***
    De här ämnena är OBLIGATORISKA på Estet men inte är det på Teknik:
    Historia 1a:2 och Historia 2b - kultur;
    Idrott och hälsa 1;
    Naturkunskap 1b.
    *** *** ***
    Ett annat "?" (frågetecken) finns kring ämnet Medieproduktion: du kan inte börja läsa Medieprodukton 2, när du inte har läst "underliggande" kurs.

    *** *** ***
    Sista "punkt" som kan bli problematisk är att kurserna:
    Estetisk kommunikation 1, 100 poäng
    samt
    Konstarterna & samhället, 50 p. är obligatoriska för Estetiska programmet /det är Programgemensamma karaktärsämnen/ - här är det Rektorns beslut som gäller.

    Sammanfattning:
    om plats på utbildningen finns, bör du & SYV (med stöd av Rektor) komma överens om hur din Studieplan kommer att se ut.
    Rektorns beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram gäller, men i ditt fall är det nödvändigt att du får möjlighet att få betyg i Historia 1b och 2b; i Idrott & hälsa 1 samt i Naturkunskap 1b.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV