Dannebanne88

    Tjena, undrar hur det ligger till gällande grundläggande behörighet då jag för ett tag sen gick ut gymnasiet (teknik) med ett studiebevis. Jag har sedan dess läst 200p på komvux (datateknik och webbutveckling) och behöver läsa 300 poäng. Nu är det så att jag sedan tidigare läst en kurs från ett helt annat program (personlig försäljning 1) i annat syfte. Finns det möjlighet att inkludera denna kursen i min examen? Dvs att jag inte behöver läsa 100p till och att den kursen kan räknas med i examen eller måste jag läsa en till kurs som tillhör just teknikprogrammets gemensamma ämne? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    sedan 1 juli 2021 trädde nya reglerna i kraft vad gäller ta ut examen från komvux och med det blev det ännu mer flexibelt vilka kurser som kan ingå i examen från komvux. Därför tror jag definitivt att den kursen som du nämner i din fråga kan ingå i ditt examensbevis. Jag bli i alla fall mycket förvånad om du får ett annat svar från komvux i din kommun.
    Allmänt, så rekommenderar vi att man gör planering tillsammans med SYV på komvux (för att undvika missförstånd och kunna ta ut examen utan att läsa "onödiga kurser"). Med "onödiga" menar jag här de som inte kommer ingå i examensbevis. Annars kan man läsa av andra anledningar: t.ex bara för att lära sig mer. Alla kurser man läser behöver inte nödvändigtvis ingå i examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare