Moa
    Hej!
    Jag har sökt till en högskola till hösten med behörigheterna att man ska ha godkänt i engelska 6 och matte 3b. Jag klarade matte 3b men inte engelska 6. Som jag förstår så kommer jag inte in utan betyg i engelska 6 så jag har valt att plugga upp engelskan på sommarskola nu under junimånad.

    Men min fråga är om jag nu får godkänt på sommarskolan under de kommande veckor jag pluggar upp de, får jag samma villkor som alla andra att komma in på skolan eller hannar jag i någon annan urvalsgrupp eftersom min behörighet kommer in lite senare än alla andra.

    Eller hur funkar de?

    Med vänlig hälsning,
    Moa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    sista dag att komplettera är 21 juni 2018. Du måste Senast den dagen kunna påvisa att du är behörig, och gör du det - prövas du i exakt samma grupper, som "alla andra", dvs i betygsgruppen och också i HP-urvalet (högskoleprovets resultat).
    Kontrollera med de ansvariga för sommarskola - vilket datum betyg sätts.
    Sedan måste du kanske också få ut ditt Examensbevis, om du inte redan har fått ut ditt examensbevis. Du skriver inte vilket program du läste på gymnasiet: om du läste på ett Yrkesprogram, kanske du redan fått examensbevis och behöver i så fall nu endast få ut det enskilda betyget i Engelska 6.

    Men om du läste på ett högskoleförberedande program, fick du i så fall ej ut ditt examensbevis utan godkänt betyg i eng 6; du måste i så fall även hinna få ditt examensbevis utfärdat och få in det "i handen" senast 21 juni.