Hej Linus,
    gymnasiala kurser i matematik som gymnasieelever läser idag (de första gymnasieelever som började i det nuvarande gymnasiesystemet började årskurs 1 på gymnasiet året 2011) heter: Matematik 1a, 1b, 1c - kurserna motsvarar en gammal kurs Matematik A;
    Matematik 2a, 2b, 2c - kurserna motsvarar en gammal kurs Matematik B;
    Matematik 3b och 3c - kurserna motsvarar Matematik C;
    Matematik 4 - motsvarar Matematik D.
    ***
    Matematik A är alltså en gammal kurs i vilken man inte längre kan få något betyg.
    Vad ditt mattebetyg motsvarar kan man inte ge svar på utifrån informationen i din fråga. Man måste även veta från vilken kurs och vilket betyg du fick. Jag föreslår att du antingen kontaktar SYV på komvux eller www.antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole-/universitetsutbildningar. Du kan kontakta Antagning.se via mejl, chatt och telefon.

    Mejla din fråga  Till mejlformuläret.

    Ring Antagningsservice; tel.tid måndag till fredag kl. 9–16. Tel.nummer 0771-550 720

    ********

    Jag tänker annars på att ditt mattebetyg är 25 år gammal. du kanske har lärt dig mycket mer sedan dess, eller så kanske du glömt en del... Vilka aktuella kunskaper i matematik du har kan inte avläsas från ett 25årigt betyg. Du kan se innehåll i kurserna på www.matteboken.se
    Du kan också be komvux att ge dig möjlighet att göra nivåbedömning i matematik.

    • : Tack för ett utförligt svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!