Malin
    Hej. Till våren så avslutar jag mitt sista år på restaurang och livsmedelsprogrammet och vill därefter läsa juridik på högskola. Har läst in så att jag ska ha grundläggande behörighet till högskola men saknar Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2. Hittat att man kan läsa ett '' Juridiskt grundår '' på Gotland, detta vill jag gärna gå. Men krävs det då att jag måste ha Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 för även detta program?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, den kurs som jag hittar heter Juridisk översiktskurs och kräver endast grundläggande behörighet vilket du redan har - den är dock inte ett år utan man läser på halvfart (deltid) under en termin. Läs mer här.

    http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=2JF065&lasar=14/15&typ=1

    /Lena, Syv
    • : Lena det Malin menar är att hon vill läsa ett juridisk grundår som avser 60 p (2 terminer) på Campus Gotland eller Uppsala, uppsala universitet. Det är HELFART 100% och får man högsta betyg får man fortsätta på jurist pgrogrammet. Malin det krävs att man måste ha rätt behörighet ja, du kan komplettera dina betyg och sedan söka in.
    • Anna : Tack så mycket Johanna för din kommentar! Mycket bra info du ger. Det är väl den här utbildning du menar http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=2JF071&lasar=16/17&typ=1 - undrar om den finns även på Gotland?