IB20 Elev
    Hej jag går IB just nu och har valt ämnen som Biologi, Kemi, Historia, Engelska, Svenska och svåraste matten. Jag är väldigt intresserad av både naturvetenskapsämnen och musik, men det finns tyvärr ingen musik kurs jag kan ta I mitt program. Jag har alltid gjort bra av mig i naturämnena och trodde att jag gillade de, men dom börjar bli ganska tråkiga och vet inte om jag vill fortsätta plugga naturämnen på universitetet. Däremot har jag alltid älskat musik, spela gitarr och sjunga har alltid varit något jag älskat. Jag har alltid velat gå estet programmet men det känns som att jag satsar på min framtid om jag går estet eftersom jag förmodligen inte har tillräckligt mycket talang för att gå det. Jag gillar verkligen naturvetenskap och musik, men gillar musik ännu mer, men vågar inte gå estet eftersom jag förmodligen sabbar min framtid.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Selma,
    du kan söka till estetiska programmet till nästa läsår och se om du kommer in. Att du söker till ES eller till ngt annat program till nästa höst påverkar inte dina nuvarande studier, utan du läser nu "som vanligt" och ser sedan om du kommer in på ett nytt program, t.ex till ES. Om du kommer in kan du då bestämma dig om du vill "hoppa över" till ES eller stanna på IB.
    Jag vill också påtala möjlighet att utöva musik utanför skolan, t.ex på en kulturskola, studieförbund, intresseförening eller på egen hand.