Abbas
    hej ... jag har klarat matte, A, B,C,D och vill läsa matte E hur gör jag för hittar inte kursen?

    sedan var matte B bara 50 poäng , kan jag söka och läsa matte 2c för att får 100 poäng för jag saknar 50 poäng för att bli behörig (har 2200) det samma gäller fysik a och fysik 1 nu.

    och om jag läser matematik fyra tillexempel, ersätter det min matte D eller?

    ersätter NK 2 biologi 1 och 2 eller bara 1 eller ingen av de?
    blev många frågor haha

    MVH

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Abbas!
    För att ge dig korrekt svar på alla frågor, måste jag veta mycket mer än den info- som du lämnade ut i din fråga.
    Sedan 1 juli 2011 /gymnasiereformen som brukar förkortas Gy2011/ heter kurserna Matematik 1a, 1b, 1c
    2a,2b,2c, 3b,3c, 4, 5 och Matematik specialisering.

    Om du läste Matematik A och B då läste du på gymnasiet innan reformen trädde i kraft eller enligt övergångsreglerna - och det är olika regler som gäller för personer som fick Slutbetyg (eller Samlat betygsdokument) - eller Gymnasieexamen (Studiebevis).
    En annan fråga är: var är ditt mål? Att få Grundläggande behörighet till högskolestudier eller få Särskild behörighet till en viss utbildning - eller både och?

    Om du är 18 år, är du för ung för komvux. Läser du på en gymnasieskola nu, råder jag dig gå boka tid hos SYV på din skola för att få allt förklarat i detalj: vad som gäller för just din situation.

    Om du önskar svar från oss på Fragasyv.se, måste vi få fullständig information. Var god svara på i så fall på följande frågor:
    1. Har du fått Slutbetyg, Samlat betygsdokument, Gymnasieexamen eller Studiebevis eller Studieintyg?
    2. Vilket år fick du det dokumentet?
    3. Var läser du nu? Om du inte läser nu, var vill du läsa?
    4. Vilken eftergymnasial utbildning vill du bli behörig till?

    Utan att få info- (svar på ovanstående frågor) är det helt omöjligt att ge dig ett korrekt svar.
    Mvh
    Julia SYV
    Hej igen!
    Här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ finns info- från antagning till högskola/universitet för vad som gäller för personer med Slutbetyg från 2013 - hur man uppnår grundläggande behörighet.
    Du har inte svarat på frågan - i fall du fick Slutbetyg eller om du fick ett Samlat betygsdokument?
    Möjlighet att uppnå grundläggande behörighet enligt de gamla reglerna upphör den 30 juni 2015. Efter det är det regler för Gymnasieexamen som gäller - där även Engelska 6 /Engelska B/ och Svenska/Svenska som andra språk 3 /C/ är obligatoriska kurser.
    Råder dig ta dina gymnasiebetyg till SYV på komvux i din kommun - snarast. Det är fördelaktigt för dig att läsa upp till Grundläggande behörighet innan 30 juni 2015. Efter det måste du läsa flera kurser - i fall du inte uppnår Grundläggande behörighet senast det datumet.

    SYV på komvux är bra insatta i just den typen av frågor som du ställer här nu. Det är så pass viktigt att det blir helt rätt, att jag verkligen rekommenderar dig att inte själv försöka lista ut vad du behöver läsa, utan vända dig till proffs på komvux. Här http://malmo.se/Forskola--utbildning/Utbildning-for-vuxna/Vagledningscentrum.html ser du all nödvändig info- för att ta kontakt med en SYV på Komvux i Malmö.

    Du frågar hur du ändrar i ditt konto. Jag tror du har angett fel födelseår, därför visas du som en 18-åring. din ålder är viktig för att de som är under 20 år är för unga för komvux. Om du inte ändrar ditt konto och kommer att skriva till oss igen - råder jag dig uppge i din fråga hur gammal du egentligen är - detta för att du skulle få ett relevant svar, som är anpassat "för din ålder".
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : hej Julia!
    • : 1. jag har läst 2500 poäng men har klarat bara 2200 (godkända) ... alltså har läst ett fullständigt program (NV)
    • : 2. 2013 ... 3. tänkte söka till komvux och läsa ett ämne på 50 poäng för att bli behörig (grundbehörighet)
    • : 4. byggingenjör ( har klarat fysik B, kemi B, matte D) alltså har särskilda kraven
    • : jag är 21 år ... hur ändrar jag kontot haha?
    • Julia : Jag kommer att svara på din kommentar nu i ett utökat svar. Kommer inom kort.
    Läs alla kommentarer